هرگز این ۴ مدل عینک آفتابی را نخرید!

عینک آفتابی از آن دسته پوشیدنی‌ها است که هم جنبه بهداشتی و سلامتی دارد و هم برای مد و تیپ و ظاهر استفاده می‌شود.

مهم نیست که برای محافظت از چشمان خود یا برای زیبایی ظاهری و شیک‌پوشی سراغ خرید و استفاده از عینک آفتابی بروید؛ به هر حال باید یک سری نکات را در هنگام خرید عینک دودی رعایت کنید.

باید عینک آفتابی خریداری کنید که هم از چشمان شما در برابر نور خورشید محافظت کاملی انجام دهد و هم به فرم صورت شما بیاید و با اجزای صورت شما هماهنگ شود.

گاهی اوقات برخی افراد زیبایی عینک آفتابی را بیشتر اهمیت داده و توجهی به قابلیت‌های محافظتی عدسی‌ها نمی‌کنند ولی این اشتباه است و باید هر دو فاکتور مد نظر قرار گیرد.

در این مقاله نمی‌خواهیم درباره مهم‌ترین نکات هنگام خرید عینک آفتابی صحبت کنیم؛ بلکه می‌خواهیم برعکس بگوییم کدام نکات را برای نخریدن یک عینک دودی مدنظر قرار دهید. یعنی کدام مدل عینک دودی‌ها را نخرید:

۱- عینک‌هایی با حفاظت در برابر اشعه‌های UVA و UVB پایین

اگر می‌خواهید واقعا یک عینک آفتابی از چشمان زیبا و ارزشمند شما در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش خورشیدمحافظت کند؛ باید عینکی تهیه کنید که ۹۹ تا ۱۰۰ درصد اشعه‌های UVA و UVB را مسدود کند.

برخی تصور می‌کنند محافظت ۷۰ الی ۸۰ درصدی عینک‌ها در برابر اشعه‌های UVA و UVB کافی است ولی پزشکان متخصص چشم این موضوع را رد می‌کنند و تاکید دارند عینک دودی استاندارد برای محافظت از چشمان باید ۹۹ تا ۱۰۰ درصد اشعه‌های UVA و UVB را خنثی کند.

درصد محافظت عینک در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش روی خود عینک یا برچسب آن نوشته شده است.

۲- عینک‌هایی که لنز عدسی کوچکی دارند

عینک‌های آفتابی در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند. نمی‌توانیم بگویی کدام اندازه یا مدل و طرح ظاهری از دیگری بهتر است ولی چشم‌پزشکان توصیه می‌کنند حتما عینک آفتابی تهیه کنید که لنز عدسی بزرگی داشته باشد.

چون باید تمام چشم شما را بپوشاند. این موضوع به‌ویژه برای کودکان و خانم‌ها اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند و نیاز به عینکی دارند که جلوی هر ذره اشعه‌ای از نور خورشید را بگیرد.

۳- عینک‌هایی با لنز عدسی تیره‌تر

یک باور اشتباه دیگر در هنگام خرید عینک آفتابی، خرید عینک‌هایی با لنز عدسی تیره‌تر است. در واقع، این افراد تصور می‌کنند هرچه عینک تیره‌تر باشد؛ از چشم ان‌ها در برابر نور خورشید بیشتر محافظت خواهد کرد ولی این‌طور نیست.

ابدا، تیرگی عدسی عینک به منزله حفاظت بیشتر از چشم شما نیست. رنگ عدسی در اولویت چندم خرید یک عینک آفتابی است. ابتدا باید به درصد  حفاظت عینک در برابر نوردهای ماوراء بنفش اهمیت دهید و بعد سراغ رنگ عدسی بیایید.

هر رنگ عدسی عینک هم برای همه افراد مناسب نیست. عدسی خاکستری رنگ به تشخیص رنگ‌های محیط بیشتر کمک می‌کند. اگر دارای بیماری‌های «دژنراسیون ماکولا» یا «رتینوپاتی دیابتی» دچار هستید؛ بهتر است عدسی‌هایی با رنگ‌های کهربایی یا قهوه‌ای انتخاب کنید چون این عدسی‌ها به کنتراست بیشتر رنگ کمک می‌کنند.

۴- عینک‌های گران‌تر

هرگز تصور نکنید عینک آفتابی گران‌تر به معنای عینک آفتابی بهتر است. ابتدا، به درصد محافظت عینک در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش دقت کنید و بعد سراغ انتخاب عینکی باشید که با فرم صورت شما هماهنگ باشد.

Fashion young man with his fashionable sunglasses asian male

اگر اهل ورزش و شنا هستید؛ باید عینکی انتخاب کنید که برای این ورزش‌ها مناسب باشد. اگر بیماری چشمی خاصی دارید؛ باز هم باید از چشم‌پزشک خود سوال کنید چه نوع و مدل عینکی مناسب است.

حالا، وقتی به عینک دلخواه خود رسیدید؛ با هر قیمتی که صرفا بالا نیست؛ خرید خود را انجام دهید و برای خودتان یک محدوده قیمتی بالا تعیین نکنید. در بازار، عینک‌های آفتابی بسیار شیک و کاملی از نظر پزشکی وجود دارد که قیمت چندان بالایی هم ندارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم