۵+۱ نکته مهم برای انتخاب خمیر دندان خوب

همه از خمیردندان استفاده می‌کنند و چند نمونه خمیردندان در خانه‌شان دارند. بخشی جداناشدنی از زندگی‌های مدرن امروزی است و هر ماه مجبور به خرید یک خمیردندان تازه هستیم.

خمیردندان در سلامت دهان، دندان و کل بدن انسان بسیار حائز اهمیت است. خمیردندان می‌تواند مانع بروز مشکلاتی شود و سلامتی انسان را به طور جدی به خطر بیندازد.

به همین دلیل، انتخاب و خرید خمیردندان مناسب یک ضرورت و نیاز اساسی است. اما خمیردندان خوب باید چه مشخصاتی داشته باشد و در هنگام خرید خمیردندان کدام نکات را بیشتر مدنظر قرار دهیم؟

۱- حاوی فلوراید باشد

بیشتر دندان‌پزشکان ماده فلوراید را برای تمیزی دهان و دندان توصیه کردند و واجب می‌دانند. در وب‌سایت انجمن دندان‌پزشکی آمریکا گفته شده است که هرکس باید دست‌کم دو بار در روز، دندان‌های خود را با خمیر دندان دارای فلوراید بشوید.

شاید مواد شیمیایی و فرمول‌های مختلفی از فلوراید در خمیردندان‌ها استفاده شود ولی در یک ویژگی مشترک هستند: توانایی مبارزه با ایجاد حفره و مقابله با پوسیدگی دندان.

برخی از خمیردندان‌های طبیعی حاوی فلوراید نیستند. مصرف این ماده برای کودکان زیر شِش سال هم توصیه نمی‌شود.

۲- سفیدکننده باشد

با احتیاط بهتر است خمیردندان‌هایی بخرید که حاوی مواد سفیدکننده دندان هستند. این خمیردندان‌ها از مواد شیمیایی قوی و براق‌کننده دندان استفاده می‌کنند.

این مواد شیمیایی هم تحت‌نظر پزشکان و با دقت در خمیردندان‌ها استفاده می‌شوند و خطرناک نیستند اما اگر جزو افرادی هستید که دندان‌های حساسی دارند؛ باید مواظب باشید مواد شیمیایی قوی خمیردندان‌های سفیدکننده باعث تحریک دندان و لثه نشوند.

۳- حاوی جوش شیرین نه شیرین

جوش شیرین خاصیت پاک‌کنندگی و سفیدکنندگی دارد. توصیه می‌شود خمیردندان‌هایی تهیه کنید که مقداری جوش شیرین دارند ولی این حرفه به معنای رفتن سراغ خمیردندان‌های شیرین نیست.

در خمیردندان‌های شیرین از شکر و برخی مواد افزودنی شیرین دیگر استفاده شده است تا تجربه مسواک زدن بهتری برای مصرف‌کننده فراهم کنند ولی این مواد اضافی باعث تحریک و تخریب دندان می‌شود.

۴- خمیردندان طبیعی به شرط هوشیاری

خمیردندان طبیعی خمیردندانی است که در آن به جای مواد شیمیایی از مواد طبیعی و ارگانیک استفاده می‌شود.

در برخی از خمیردندان‌های طبیعی هم فلوراید یا جوش شیرین وجود دارد. این مواد شیمیایی نیستند و از ترکیبات منابع طبیعی درست شده‌اند.

خمیردندان‌های طبیعی دارای مزایا و محاسنی هستند ولی عیب‌هایی هم دارند. افراد باید با دقت و بررسی، مجوز و توصیه پزشک سراغ خمیردندان‌های طبیعی بروند.

۵- مشاهده برچسب و اطلاعات محصول

حتما پیش از خرید یک خمیردندان، باید اطلاعات و برچسب‌های روی جعبه آن را مطالعه کنید. چون به مواد و ترکیبات آن اشاره شده است و گاهی توصیه‌هایی برای استفاده صحیح از آن دارند یا می‌گویند برای کدام طیف مصرف‌کننده مناسب نیستند.

برخی از خمیردندان‌ها را نباید به طور مداوم مصرف کرد. برخی خمیردندان‌های می‌توانند یک خمیردندان روزانه و مصرف اصلی باشند و برخی دیگر از خمیردندان‌ها توصیه می‌شود در هفته فقط چند بار مصرف شوند.

همه این اطلاعات روی جعبه خمیردندان نوشته شده است و شما باید پیش از خرید، این نکات را مطالعه کرده باشید.

با پزشک مشورت کنید

حتما نیاز به مشورت پزشک در خرید خمیردندان هستید. برخی دندان‌ها و لثه‌ها بسیار حساس هستند و باید یک نوع خمیردندان استفاده کنند.

با مراجعه به دندان‌پزشک و معاینه دندان‌ها و دهان و لثه، ضمن اینکه از اوضاع آن‌ها خبردار می‌شوید؛ پزشک به شما خواهد گفت چه مسواک و خمیردندانی مناسب دهان و دندان شما است.

ممکن است پزشک به شما بگوید خمیردندان طبیعی یا سفیدکننده استفاده نکنید یا اینکه توصیه کنید سراغ خمیردندان‌های زغالی بروید.

به هر حال، برای خرید و استفاده از خمیردندان، مشوره با پزشک الزامی و ضروری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم