کلید طلایی یافتن شغل خوب در سال‌های آینده

در روزگار و سال‌هایی هستیم که یافتن شغل خوب بسیار سخت است و هر روز هم سخت‌تر از گذشته می‌شود.

کسب‌وکارها به مهارت‌ها و شغل‌های جدید نیاز دارند و دانشگاه‌ها خروجی مطابق نیاز بازار ندارند. رفتن سراغ گواهی‌نامه‌ها و مدارک معتبر برای تضمین شغل خوب آینده؛ ضمن اینکه مستلزم هزینه زیاد است؛ زمان‌بر بوده و بازار به شدت رقابتی دارد؛ چون دیگران هم مانند شما فکر می‌کنند و دنبال جمع کردن انواع مدارک آموزشی هستند.

در آینده، فقط داشتن یک مهارت فنی یا آکادمیک برای یافتن شغلی خوب کفایت نمی‌کند و شما باید به مهارت‌هایی مانند حل مسئله‌های پیچیده‌، تفکر انتقادی، خلاقیت، قدرت کار تیمی و ارتباطات قوی مجهز شده باشید.

اما کلید طلایی باز کردن درب شغل‌های خوب در آینده چیست؟

هنگامی که مقالات و پیش‌بینی‌های صورت گرفته درباره آینده کاریابی و شغلی را کنار هم قرار می‌دهیم و به مطالعه و مقایسه آن‌ها می‌پردازیم؛ به کلماتی مانند STEM یا SMAC برمی‌خوریم.

STEM مخفف علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است و به هر موضوعی که زیرمجموعه‌ای از این چهار رشته باشد، اشاره دارد. در عوض، کلمه SMAC  از ادغام چهار پایه از فناوری شبکه‌های اجتماعی، موبایل، آنالیز و فضای ابری ساخته شده است.

گفته می‌شود در آینده افرادی که مهارت‌های STEM و SMAC دارند؛ در شغل‌یابی موفق‌تر ظاهر شده و رده‌های کاری بهتری برای خودشان مهیا می‌کنند.

به زبان ساده، در آینده هرچه‌قدر بتوانید به دانش و مهارت‌های بین‌رشته‌ای تسلط پیدا کنید و سراغ علومی بروید که مرزهای چند دانش هستند؛ شغل‌های خوبتر با حقوق و مزایای بهتری نصیب‌تان می‌شود.

دانش و مهارت‌های بین‌رشته‌ای

بهترین مثال، مهندسی پزشکی است. یک بین‌رشته‌ای که می‌تواند در چندین جنبه کارایی و کاربردی باشد. یک مهندس پزشکی می‌تواند دارو بسازد؛ در حی حال ابزارها و تجهیزات پزشکی توسعه دهد و همین‌طور پروتزهای مکانیکی برای بیماران طراحی کند.

تصور کنید یک طراح گرافیک باشید ولی از مکانیک و طراحی صنعتی هم سردربیاورید. یک مهندس کامپیوتر باشید که روی مباحث مکانیک، الکترونیک و هوش مصنوعی تسلط داشته باشید.

فردی باشید که ضمن تحصیل در علوم مهندسی، روش‌های حل مسئله را شناخته و با مباحث ریاضیات در حل مسئله آشنا باشد. یا اینکه بتواند اطلاعات شبکه‌های اجتماعی را تحلیل و پردازش کند.

به طور خلاصه، علوم بین رشته‌ای در آینده جایگاه و خواهان بیشتری خواهند داشت. وقتی می‌گوییم در آینده یک جراح حافظه، مربی پزشکی، مهندس پیش‌بینی زلزله، کارشناس انرژی‌های جایگزین و پاک، مهندسی زباله و مربی پرواز شغل‌هایی پردرآمد هستند؛ به طور ضمنی داریم درباره مهارت‌هایی بین رشته‌ای صحبت می‌کنیم.

تصور کنید در ده سال آینده باید با ربات‌ها، ابزارهای هوش مصنوعی و ماشین‌های خودکار برای یک کار جدید رقابت کنید. قطعا باید قدرت و مهارتی بالاتر از آن‌ها داشته باشید و یادگیری مهارت‌ها و دانش‌های بین‌رشته‌ای می‌تواند کلید طلایی موفقیت شما برای یافتن یک شغل خوب باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم