۵+۱ نکته مهم برای انتخاب و خرید لوازم التحریر کودک

اگر شما هم فرزندی در خانه دارید؛ بی‌شک این روزها به دنبال تهیه لوازم مورد نیاز مدرسه‌اش هستید و در این میان لوازم التحریر بخش اعظمی از دغدغه شما را تشکیل می‌دهد.

لوازم التحریر فقط یک وسیله مصرفی نیست چون می‌تواند ذوق و شوق مدرسه رفتن، مشق نوشتن، درس خواندن و نگهداری از آن‌ها را در کودکان پدید آورد. کودک می‌خواهد با وسایل جدید سال تحصیلی را آغاز کند؛ پس بسیار ذوق‌زده است که چه چیزی بخرد و چه رنگی بخرد!

در این میان، گاهی اوقات والدین هم دست کمی از کودک ندارند و می‌خواهند زیباترین، بهترین، گران‌ترین و با کیفیت‌ترین لوازم التحریر را خریداری کنند. اما همیشه خرید لوازم التحریر کار آسانی نیست.

۱- مطابق روانشناسی و علاقه کودک خرید کنید

شک نکنید لوازم التحریر بر شخصیت و روحیه کودک تاثیرگذار است. کارشناسان این موضوع را به اثبات رساندند و در تحقیقات مختلف نتایج آن منتشر شده است.

بهتر است رنگ و طرح لوازم التحریر کودکان توسط خودشان انتخاب شود. اشتباه بزرگی که برخی از پدر و مادرها مرتکب می‌شوند؛ انتخاب لوازم التحریر براساس سلیقه و انتخاب خودشان است. کودک می‌خواهد از این وسایل استفاده کند؛ پس حق دارد رنگ، طرح، مدل و شکل آن‌ها را خودش انتخاب کند.

وقتی اجازه می‌دهید کودک رنگ و طرحی را انتخاب کند که برایش جذاب است؛ ضمن اینکه اعتماد به نفس او را تقویت کردید؛ برای استفاده از این وسایل انگیزه و اشتیاق دارد. حتی شاید کودک انتخاب‌های درستی نداشته باشد و چند تکه لوازم التحریر را نامناسب بردارد. باز هم بهتر است اجازه دهید تجربه کند. بیشتر نقش مشاوره را برایش ایفا کنید تا انتخاب‌گر!

۲- اندازه و ویژگی‌های فیزیکی را مد نظر بگیرید

قرار است این لوازم التحریر درون یک کیف، ساک و کوله فرزندمان جای شوند. پس، باید مواظب باشید که کتاب، دفتر، خط‌کش، پاکن و چه نوع قلم‌هایی می‌خرید.

برخی کوله‌ها و کیف‌های مدرسه، جای مشخصی برای هر وسیله دارند. شما هم باید سعی کنید وسایلی دقیقا به اندازه جای مشخص شده بخرید.

همین‌طور، نباید خودکار یا قلمی خریداری شود که برای دست کودک بیش از حد بزرگ یا کوچک است و نشود به راحتی از آن استفاده کرد.

برخی مدادها و خودکارهای در بازار ارگونومیک‌تر هستند و روی انگشت دست جا نمی‌اندازند. بدنه این مدل‌ها به جای پنج ضلعی یا شش ضلعی، به صورت مثلث طراحی شده که برای گرفتن در میان انگشتان بسیار مناسب‌تر و راحت‌تر است.

۳- به جنس لوازم التحریر اهمیت دهید

برای خرید وسایلی مانند ماژیک و مداد شمعی که ترکیبات شیمیایی متفاوتی دارند و ممکن است برای کودک آلرژی‌زا باشند، بهتر است از برندهای معتبرتر خرید کنیم. در خرید این وسایل بر روی برخی از محصولات برندهای عبارت Not poisoning درج شده که می‌تواند خیال شما را از این بابت راحت کند.

مدادها از دو بخش هسته بیرونی و هسته درونی تشکیل شدند. بهتر است هسته‌ درونی آن نه آن‌قدر نرم باشد که در هنگام نوشتن با کمترین فشاری خرد شود و نه آن‌قدر زبر و سفت که به کاغذ صدمه بزند و نیاز به فشار بیش از حد دست داشته باشد.

مواظب باشید جنس چوب روی مداد برای کودک آلرژی‌زا نباشد. برخی اوقات حتی رنگ چوب استفاده شده نیز حساسیت‌زا است و باعث خارش، تغییر رنگ پوست و برخی بیماری‌های پوستی می‌شود.

۴- مناسب سن کودک خرید کنید

گاهی هیجان والدین اجازه نمی‌دهد لوازم التحریر درست و کاربردی برای کودک خریداری شود. به جای مداد رنگی، سراغ خرید مداد شمعی، آبرنگ، رنگ روغن یا گواش می‌روند.

به جای دفتر نقاشی، دفترهای تمرین زبان انگلیسی خریداری می‌شود یا می‌بینیم در کیف کودک دبستانی، ماشین حساب‌های پیشرفته و پرگارهای مخصوص دانشجویان مهندسی عمران و معماری قرار داده شده است.

دقیقا دنبال وسایلی باشید که مدرسه کودک از شما خواسته یا متناسب نیاز و کلاس او هستند.

۵- کاربردی و پر مصرف خرید کنید

انواع پاک‌کن و مداد تراش شیک، زیبا و فانتزی در لوازم التحریرها دیده می‌شود ولی آیا باید آن‌ها را برای مدرسه فرزندمان خریداری کنیم؟

همین‌طور، انواع مدادهای عروسکی، خودکارهای به شکل حیوانات یا میوه‌ها، دفتر نقاشی‌ها و رونویسی با جنس‌های غیر کاغذی و کیف‌های جامدادی شیک می‌بینیم ولی آیا این‌ها برای کودک کاربردی و پر مصرف هستند؟

لوازم التحریر وسیله‌ای است که بیشتر از هر چیزی باید مصرفی باشد نه ویترینی و تزئینی! خرید لوازم التحریر برای کیف مدرسه کودک با خرید لوازم التحریر برای ویترین کمد اتاق خواب دو داستان کاملا مجزا هستند.

پس، بهتر است پول بابت پاک‌کن، مدادتراش، خودکار، کیف جا مدادی و وسایلی بدهیم که واقعا برای کودک قابل استفاده و راحت باشند.

حتما باید برند بخریم؟

فاکتور قیمت در لوازم التحریر بسیار مهم است. این روزها برخی برندهای لوازم التحریر بسیار گران هستند در حالتی که برندهای ایرانی با کیفیتی نیز یافت می‌شود که قیمت‌های منصفانه‌تر و متعادل‌تری دارند.

مثلا، یک جعبه مداد رنگی در برندهای خارجی بالای ۵۰ هزار تومان است و شاید تا نزدیک ۱۰۰ هزار تومان بکشد ولی جعبه مداد رنگی‌های برند خوب ایرانی آریا نزدیک ۳۰ هزار تومان است.

در حالی که باید سعی کنیم لوازم التحریری برای کودک بخریم که کیفیت و جنس خوبی داشته؛ ماندگاری و مصرف بالایی داشته باشد؛ شیک و زیبا هم باشند ولی لزوما نباید پول زیادی بابت آن‌ها هزینه کنیم!

با کمی گشت و گذار در بازار، مراجعه به چند فروشگاه لوازم التحریر و خرید از مکان‌های مختلف، می‌توان با بودجه کمتری به اندازه یک سال وسایل مورد نیاز کودک را به انتخاب خودش و مشورت شما خریداری کرد و البته از کار با آن‌ها لذت برد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم