چگونه در ایام محرم و نذری‌ها بیشتر هوای محیط زیست را داشته باشیم؟

محرم است و نذری‌هایش!

تاسوعا و عاشورا است و هزاران نذر و نیازی که باید از میلیون‌ها عاشق حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در مراسمات پذیرایی شود.

هر سال ده‌ها میلیون غذا صرف و به عزاداران حسینی تقدیم می‌شود ولی چه‌کار کنیم که هم حرمت و زیبایی عزاداری محرم حفظ شود و هم آسیب کمتری به محیط زیست وارد آید؟

همه ما صحنه‌های ظهر و بعدازظهر عاشورا در خیابان‌ها را دیدیم. صدها ظرف پلاستیکی، پاکت پلاستیکی، لیوان‌های یک بار مصرف و ظروف دیگر که در گوشه و کنار انداخته شده و علاوه بر زحمت جمع‌آوری آن‌ها برای خدمت‌کشان شهرداری، محیط زیست را هم تهدید می‌کنند.

با چند راه‌کار و ترفند ساده می‌توان بیشتر هوای محیط زیست را در این ایام و نذری‌ دادن‌ها داشت:

۵ راه‌کار برای زیبایی بیشتر محرم و عزاداری‌ها

۱- اگر برای شما مقدور است؛ از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی در نذری‌ها استفاده نکنید. ظروف خانگی و ظروف کرایه ویژه میهمانی‌ها و مراسمات را استفاده کنید. در بسیاری از اقوام، شهرها و روستاها، استفاده از ظروف خانگی برای دادن نذری امام حسین ع یک آیین و سنت دیرینه است.

۲- اگر ناچار هستید از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف استفاده کنید؛ حداقل سراغ ظروف گیاهی و نانو بروید. افزون بر این، اگر هزینه خرید ظروف گیاهی بسیار بالا است؛ چیزهایی مانند خورشت که داغ و پر حرارت است را در ظروف گیاهی بریزید!

۳- تا جایی که امکان دارد؛ ظرف و سطل زباله در دسترس مردم قرار دهید تا ظرف‌ها و لیوان‌های خود را در آن‌ها بیندازید. تجربه نشان داده مردم اگر سطل‌های زباله شهرداری را در دسترس خود ببینند؛ ظروف یک بار مصرف را در آن‌ها انداخته و دیگر چهره شهر مخدوش نمی‌شود.

۴- ایستگاه‌های صلوانی با گذاشتن سطل‌های زباله در محل پخش نذری‌ها و اتخاذ رویکردها و تصمیماتی از رها شدن پسماند در محیط زیست خودداری کنند. سطل‌های زباله سیار در محل تجمع‌ها، شهیدآبادها، امام‌زاده‌ها و محل حرکت هیئت‌ها نصب شود و سریعا خالی و دوباره استفاده شوند.

۵- تدابیری اندیشیده شود که نذری‌های مصرف نشده یا دست نخورده و همین‌طور نذری‌های نیمه مصرف شده دور ریخته نشوند و به دست نیازمندان واقعی برسند. در این صورت، اجر و ثواب و پاداش شما دو چندان خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم