ترنس کیست و با همجنس‌گرا چه تفاوت‌هایی دارد؟

حتما شما هم واژه‌هایی مانند «ترنس»، «تراجنسی»، «ترنسکشوال»، «تی‌اس» و «ترنسکچوال» را شنیدید یا به گوش‌تان خورده است.

بسیاری از افراد درک و تعریف درستی از افراد ترنس، ویژگی‌ها، روحیات، خلقیات، عادت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها با مردم عادی ندارند و حتی ممکن است با همجنس‌گرایان اشابه گرفته شوند.

در این مطلب خیلی ساده و کوتاه می‌خواهیم به چند پرسش مهم درباره ترنس‌ها جواب دهیم.

ترنس چیست؟

برخی افراد ویژگی‌های جسمانی متفاوتی با ویژگی‌های روانی خود دارند. به این افراد تراجنسی یا ترنس گفته می‌شود.

زمانی که پسری دارای روان دخترانه باشد یا به زبان دیگر، روان و شخصیت دختری در کالبدی پسرانه محصور شده باشد، ترنس مرد، FTM یا ترامرد گفته می‌شود.

در ترنس‌ها جنسیت مغزی با جنس جسمی (تناسلی) متضاد و ناهماهنگ است.

برعکس، زمانی که فردی از نظر فکری و روانی پسر باشد ولی در کالبد دخترانه محصور شده باشد، ترنس زن یا MTF گفته می‌شود.

توجه داشته باشید که نباید هرگز ویژگی‌های یک ترنس مرد را با ترنس زن مساوی بدانید یا هر دو را در یک کفه ترازو قرار دهید.

ترنس همان همجنس‌گرا است؟

به هیچ‌وجه یک ترنس را همجنس‌گرا ندانید چون همجنس‌گراها دارای ویژگی‌های جسمانی و روانی یکسانی هستند ولی گرایش‌های همجنسی شدیدی به جنس هم‌نوع خود دارند.

یک مرد همجنس‌گرا به طور کامل از نظر فیزیکی و ظاهری و روانی و روحی یک مرد است ولی میل شدیدی به داشتن ارتباط جنسی با مردها دارد.

تفاوت بزرگ دیگر این دو گروه اینجا است که همجنسگرایان، احساس خجالت و شرمندگی از رفتار خود دارند ولی تراجنسی‌ها عمیقا معتقدند که به گروه جنسی مخالف خود (از نظر جسمی) تعلق دارند.

ترنس سکشوال چیست؟

ترنسکشوال (Transsexual)، همان ترنس یا ترنسکچوال یا تی‌اس است. افرادی که بدن و روان متفاوتی دارند را ترنسکشوال نامیده و یک علامت بزرگ آن‌ها، میل شدید به عمل جراحی و تغییر جنسیت است تا به گروهی که تعلق دارند افزوده شوند.

ترنس سکشوال همان همجنس‌گرایی است؟

خیر؛ این دو گروه باز هم کاملا از هم مجزا هستند و نباید باهم اشتباه گرفته شوند. فراموش نکنید همجنس‌گرایان شاید از رفتار خود رنج ببرند ولی هیچ مشکلی از نظر هویت جنسی ندارند.

همجنسگرایان دارای اختلال در هویت جنسی هستند اما ترنس سکشوال‌ها دارای واژگونی هویت جنسی‌اند.

ترنس سکشوال‌ها هم از نظر اندام تناسلی و جنسیت بدنی مشکلی ندارند ولی از نظر روانی کاملا خود را متعلق به جنس مخالف می‌دانند.

چگونه یک ترنس را شناسایی کنیم؟

شناسایی ترنس‌ها و ترنس سکشوال‌ها به سادگی ممکن نیست و نمی‌شود با دیدن دو سه نشانه ظاهری یا یک گرایش و میل جنسی سریعا قضاوت کرد.

اگر پسری به ظاهر خود تیپ دخترانه داده است را نمی‌توان سریعا گفت ترنس و اگر دختری پوشش پسرانه دارد یا صدای کلفت و رفتاری مردانه از خود بروز می‌دهد را نباید ترنس سکشوال‌ دانست.

افراد باید دوره‌هایی گاها ۶ ماهه زیر نظر روان‌شناسان باشند و مراحل مختلف آزمایشی را از نظر شناسایی بگذرانند. گاها در اندام تناسلی آن‌ها نشانه‌هایی وجود دارد یا شکل هیپوفیز مغزی آن‌ها متفاوت است ولی مردم عادی نمی‌توانند این نشانه‌ها را شناخته و براساس آن تصمیم‌گیری کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم