آموزش ۷ روش پرداخت قبض جریمه رانندگی

یقینا همگی ما طی رانندگی خود دچار تخلف شده و با جریمه پلیس مواجه شده‌ایم؛ لذا با توجه به فراگیر بودن این رویداد ناخوشایند، اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص روش‌های پرداخت جریمه‌های رانندگی امری حیاتی به‌نظر می‌رسد.

در راستای توسعه دولت الکترونیک در کشورمان، امروزه مردم قبوض ماهیانه آب، برق، گاز، تلفن ثابت و تلفن‌همراه خود را به‌صورت الکترونیکی پرداخت می‌کنند. انواع قبوض جریمه شامل شامل نمونه‌های الصاقی، دست‌نویس، تسلیمی و خلافی‌های ثبت شده توسط دوربین‌های کنترل تخلفات پلیس نیز همگی به شیوه الکترونیکی قابل پرداخت هستند. در ادامه به بیان روش‌های مختلف انجام این‌کار می‌پردازیم:

  • مراجعه به وب‌سایت پلیس راهور

وب‌سایت رسمی پلیس راهور کشور با آدرس www.rahvar120.ir اصلی‌ترین مرجع پرداخت اینترنتی جریمه به‌شمار می‌رود. کلیه مالکین خودرو با مراجعه به این سایت و انتخاب گزینه “خدمات” در منوی سمت راست قادر به استعلام میزان تخلفات رانندگی و پرداخت الکترونیکی جرائم خواهند بود.

در ادامه با وارد نمودن شناسه قبض، شناسه پرداخت، کد امنیتی و اطلاعات مربوط به کارت بانکی می‌توان نسبت به پرداخت جریمه اقدام کرد. البته این سامانه به صورت آفلاین فعالیت کرده و به‌روزرسانی پایگاه داده خلافی‌ها در آن به‌صورت هفتگی انجام می‌شود. همچنین تائیدیه پرداخت با ۷۲ ساعت تاخیر در این سامانه ثبت خواهد شد.

  • استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل

امروزه انواع مختلفی از اپلیکیشن‌های موبایلی نظیر آپ، همراه‌کارت، تاپ و سکه امکان پرداخت بی‌دردسر قبوض جریمه را فراهم کرده‌اند. بدین‌ترتیب برای پرداخت جریمه دیگر نیازی به شناسه‌ قبض و شناسه پرداخت نیست و با استفاده از شماره جریمه یا اسکن بارکد از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت همراه می‌توان این‌کار را انجام داد.

این اپلیکیشن‌ها غالبا برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS قابل دسترس هستند. بعلاوه به کمک دستگاه‌های کارت‌خوان و کدهای دستوری ussd نیز امکان پرداخت قبوض جریمه وجود دارد. برای مثال کد دستوری *۷۳۳# مخصوص اپلیکیشن آپ است. البته بایستی یادآور شد که در صورت استفاده از کد ussd، رهگیری قبوض پرداختی امکان‌پذیر نخواهد بود. کد دستوری *۱۱۰# نیز اختصاصا برای خدمات حوزه پلیس راهور و استعلام خلافی خودرو در نظر گرفته شده است.

  • پرداخت جریمه از طریق پیامک

مالکین خودرو جهت استعلام مبالغ جریمه‌های خود می‌توانند شناسه VIN مندرج بر روی کارت شناسایی خودرو را به سامانه پیامکی پلیس راهور کشور با شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال نمایند. بدین منظور ابتدا بایستی شناسه وین ۱۷ کاراکتری را وارد نموده و سپس کاراکتر ستاره را وارد کنید. همچنین با ارسال شماره بارکد ۸ یا ۹ رقمی در پشت کارت شناسایی خودرو به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ نیز می‌توان از میزان خلافی خودرو مطلع شد. در این‌حالت بایستی اطلاعات  به صورت *شماره بارکد# (ابتدا نماد #، سپس شماره بارکد و در نهایت علامت *) ارسال شوند.

  • پرداخت از طریق خودپرداز بانک‌ها (ATM)

در این حالت بایستی به یکی از دستگاه‌های ATM مراجعه نموده و با ارائه کارت و وارد کردن رمزعبور آن به بخش پرداخت قبوض وارد شوید. سپس با وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت یا قرار دادن بارکد قبض بر روی قسمت بارکدخوان ATM نسبت به پرداخت مبلغ جریمه اقدام می‌کنیم. در صورت عدم رویت شناسه قبض بر روی برگه جریمه کافی است شماره VIN خودرو همراه با علامت * را به سرشماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کرده و شناسه قبض همراه با کل مبلغ جریمه را دریافت کرد.

  • مراجعه به وب‌سایت بانک‌ها و درگاه پرداخت آن‌ها

در این‌حالت بایستی به وب‌سایت بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کرده و با ورود به بخش پرداخت قبوض و ثبت اطلاعات قبض جریمه به پرداخت آن مبادرت نمود.

  • مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰

برای استعلام و پرداخت جرائم و خلافی‌های کم‌تر از ۱ میلیون تومان می‌توان به‌صورت حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرد. جهت استعلام خلافی‌های بالای ۱ میلیون تومان بایستی به اداره راهنمایی و رانندگی محل سکونت مراجعه نمود.

  • تماس با تلفن گویای پلیس راهور

در این‌حالت بایستی با شماره ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس گرفت و با توجه به راهنمایی‌های ارائه شده توسط اپراتور به‌صورت مرحله‌به‌مرحله پیش رفت. در این سناریو، استعلام خلافی خودرو نیازمند اطلاع از شماره پلاک آن خواهد بود.

مالکان خودرو جهت اطمینان یافتن از پرداخت موفقیت‌آمیز جریمه اتومبیل خود می‌توانند به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ در کشور مراجعه کرده و برگه تسویه خلافی ممهور شده را دریافت نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم