چک کردن گوشی همسر خوب است یا بد؟

چک کردن دستگاه‌های دیجیتالی و همراه همسر یا فردی که با او در ارتباط هستید؛ یک مسئله جدی است. شاید از یک حسادت، حس بدبینی، گمان بد و یک سوءظن بی‌جا یا حتی شوخی شروع شود و بعد به جدایی و از هم پاشیدن یک زندگی و رابطه برسد.

افراد زیادی در اطراف ما هستند که دوست دارند بدانند ما چه پیامکی ارسال کردیم یا محتوای پیامک‌های دریافتی ما چیست. همین‌طور، بسیاری از ما دوست داریم بدانیم درون تلفن همراه همسر، دوست، فرزند و حتی پدر و مادر ما چه خبر است؟

ممکن است برخی از این نگرانی‌ها به‌جا باشند. مثلا، همسر یا فرزند ما گرفتار شده باشد یا در دامی افتاده و توان بازگو کردن داستان یا خروج از آن را نداشته باشد. بسیاری از زنان اعتقاد دارند باید همسران خوب خود را مرتبا زیرنظر گرفته و گوشی‌شان را چک کنند چون جامعه بدی است و هر لحظه ممکن است یک هم‌جنس خودشان تمام زندگی‌شان را بر باد بدهد.

بسیاری از مردان هم به طور ذاتی و غریزی تصور می‌کنند مالک همسر و فرزند خود هستند و باید اجازه داشته باشند به هر وسیله آن‌ها سرک بکشند و زیرنظر بگیرند!

پس، باید این‌طور مطرح کرد که آیا سرک کشیدن در گوشی دیگران و به‌خصوص همسرمان کاری اخلاقی است یا خیر؟ این کار بیشتر یک وظیفه و مسئولیت و کنجکاوی است یا یک نگرانی و بی‌اعتمادی؟

بی‌اخلاقی و جرم

اجازه بدهید آب پاکی را روی دستان شما بریزیم. کنجکاوی و ورود به حریم شخصی دیگران به هر دلیل و با هر نیت و به هر شکلی بی‌اخلاقی، نادرست و ناشایست است و جرم محسوب می‌شود. این «دیگری» خواه همسر شما، فرزند شما، دوست شما یا همکار شما باشد.

این بی‌اخلاقی و جرم دانستن چک کردن گوشی دیگران منوط و مربوط به یک کشور و فرهنگ خاص یا یک دین و مذهب و اجتماع نیست. جالب است بدانید در غالب ادیانی مانند اسلام، مسیحیت و … این کار نهی شده ست.

در کشورهای پیشرفته و از جمله خود کشور ما ایران برای این کار مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است. یعنی همسر شما می‌تواند از دست شما شکایت کرده و اگر بتواند ثابت کند بدون اجازه او وارد گوشی یا تبلت و لپ‌تاپ او شده و حریم خصوصی‌اش را نقض کرده‌اید؛ باید مجازات شوید.

بنابراین، اگر عادت دارید یا غیر ارادی سراغ گوشی همسر خود می‌روید؛ بهتر است هرچه زودتر این کار را ترک کنید و دنبال برطرف کردن ریشه این ماجرا باشید.

بی‌اعتمادی و مشکلات پنهان

غالبا همسران و افرادی که در یک ارتباط عاطفی هستند؛ اگر سراغ وسایل شخصی دیگری به طور پنهانی رفته و مشغول وارسی، چک و کنکاش برای پیدا کردن چیزی باشند؛ در ارتباط و زندگی خود مشکلات پنهانی دارند و دیوار اعتماد و اطمینان فرو ریخته است.

بی‌اعتمادی ریشه چک کردن گوشی همسر است. این افراد باید به دنبال یافتن دلیل این بی‌اعتمادی و مشکلاتی باشند که رابطه آن‌ها را تهدید می‌کند.

رفتار مشکوک و غیرصادقانه طرف مقابل، دروغ‌گویی و پنهان‌کاری، حس انحصارطلبی و مالکیت، بی‌احترامی، عدم تعریف درست حد و مرزهای یک ارتباط و زندگی، حسادت، نداشتن حریم شخصی، مقابله به مثل و ده‌ها دلیل دیگر می‌توانند عامل سرک کشیدن در گوشی و لپ‌تاپ همسران شوند.

در این مقاله نمی‌خواهیم به کالبدشکافی مشکلات پنهانی یک رابطه عاطفی بپردازیم و بگوییم چگونه یک مشکل در جای دیگری، خودش را در چک کردم پنهانی گوشی همسر بروز می‌دهد و فقط به این نکته اکتفا می‌کنیم که بهتر است مشکل اصلی را حل کنید.

سعی کنید یک رابطه شفاف، صادقانه و باز با همسر خود داشته باشید تا نیازی نباشد پنهان‌کاری کند و شما مجبور به کنجکاوی باشید. کارآگاه بازی برای همسر یک پدیده خطرناک و ترسناک است.

فواید چک کردن گوشی همسر؟

از زاویه دیگری هم می‌شود این موضوع را بررسی کرد. از سرک کشیدن در گوشی همسر و چک کردن آن چه چیزی عاید شما می‌شود؟

فرض کنید یک بار گوشی او را چک کردید و چیزی نیافتید. آیا از کار خود دست می‌کشید؟ اگر بارهای بعدی هم هیچ نشانه‌ای از خیانت به همسر پیدا نکردید؛ باز هم چک کردن گوشی او را ادامه می‌دهید؟

اگر چیزی یافتید؛ چه اتفاقی می‌افتد؟ مثلا عکسی، پیامکی، فیلمی، رد تماسی و هر متنی که نشان بدهد خبرهایی هست! در آن صورت چه می‌کنید؟

از هر سو به این قضیه نگاه کنید؛ چک کردن گوشی همسر کار را خراب‌تر، زندگی را به لبه پرتگاه نزدیک‌تر و ارتباط‌ها را لرزان‌تر می‌کند. برعکس، اگر صادقانه دغدغه‌ها، مشکلات، تفکرات و مسایل خود را با همسرتان مطرح کنید و از او بخواهید توضیح دهد؛ در حال ساختن دیوار اعتمادی هستید که ممکن است شکاف برداشته ولی هنوز فرو نریخته باشد.

آیا فکر می‌کنید یک باز از آن هزاران باری که شما پنهانی گوشی همسرتان را چک کردید؛ او سر برسد یا متوجه شود؛ چه اتفاقی می‌افتد؟ شما به دستان خودتان همسرتان را به پنهان‌کاری بیشتر، خریدن گوشی دوم یا سیم‌کارت دوم، پاک کردن همه آثار و غیره سوق دادید حتی اگر هیچ خبری نباشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم