فیلم «خانه پدری» اکران نشده؛ توقیف شد

«خانه پدری» از آن دسته فیلم‌هایی است که حاشیه و جنجال تمام‌نشدنی دارد. این فیلم هفته پیش و پس از ۱۰ سال توقیف شروع به اکران محدود در برخی سینماها کرد ولی امروز با دستور دادسرای فرهنگ و رسانه باز هم متوقف شد.

فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری و بازی مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، نازنین فراهانی، مینا ساداتی و معصومه بافنده در سال ۱۳۸۹ ساخته شده و سرگذشت یک خانواده در شش دهه را روایت می‌کند.

شروع این فیلم در سال ۱۳۰۸ (اوال حکومت رضا شاه) و پایان آن در سال ۱۳۷۹ است. روایت زندگی محتشم از ۱۵ سالگی تا ۸۰ سالگی است و اینکه او مجبور به قتل خواهر و دفن آن در خانه شده ولی اکنون عذب وجدان دارد و خودش را مقصر می‌داند.

اکران این فیلم از تاریخ ۱ آبان و با اصلاح و حذف یک سکانس جنجالی آغاز شده بود ولی در کمتر از یک هفته دوباره توقیف و از روز چهارشنبه اکران آن متوقف خواهد شد.

صف‌آرایی موافقان و مخالفان

این رو هم بخون

مخالفان اکران این فیلم می‌گویند هم دارای صحنه‌های قتل و فرزندکشی به شنیع‌ترین شکل ممکن است و هم تصویری سیاه از جامعه و خانواده ایرانی نشان می‌دهد و به قول معروف سیاه‌نمایی می‌کند.

گفته می‌شود این فیلم به صورت کاملا واضحی خشونت علیه زنان را نمایش می‌دهد و اگرچه اکران آن برای افراد بالای ۱۵ سال مجاز شده است ولی باز هم مملو از صحنه‌های خشونت‌آمیز خانوادگی است که برای جامعه مناسب نیستند.

البته، منتقدان سینمایی نظر دیگری دارند و ضمن تحسین این اثر، می‌گویند یکی از بهترین فیلم‌های ایرانی ساخته شده در سال‌های اخیر است. آن‌ها می‌گویند جسارت بی‌نظیر این فیلم به‌خصوص در شروع آن یک اثر سینمایی متفاوت را رقم زده است.

فیلم «خانه پدری» در پی آن است که خشونت، ظلم و ستمی که در ده‌های مختلف به زن ایرانی رفته است را واقع‌گرایانه به تصویر بکشد و بگوید خانه پدری که باید امن‌ترین جای دنیا برای یک دختر باشد؛ چگونه در یک فرهنگ اشتباه و مردسالار به ناامن‌ترین مکان در دنیا تبدیل می‌شود.

قرار است سازمان سینمای ایران طی اطلاعیه‌ای دلایل جلوگیری از اکران فیلم «خانه پدری» را مشخص کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم