چرا نباید زیاد کنسرو و غذای آماده بخوریم؟

این روزها غذاهای کنسروی و نیمه پخته یا نیمه آماده حسابی طرفدار دارند و یکی از موراد بزرگ در سبد خرید خانوارها هستند.

انواع کنسروها از تن ماهی، کنسروهای گیاهی و حبوباتی بگیرید تا انواع سوپ‌ها، انواع خورشت‌ها، سیب‌زمینی و مرغ و ماهی نیمه پخته که کار آشپزی را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کنند.

روزگاری این کنسروها برای میدان‌های جنگ، بحران‌های غذایی و مکان‌هایی بود که امکان طبغ غذای گرم نبود ولی اکنون انواع غذاهای نیمه آماده در هر سوپری یافت می‌شود و مشتری‌های پروپاقرصی دارند.

برخی افراد در طول هفته چندین بار سالاد الویه، تن ماهی، ساندویچ‌های سرد و غذاهای بسته‌بندی دیگر مصرف می‌کنند.

حالا به دلایل این اتفاق کاری نداریم ولی باید مواظب خطرات و مضرات غذاهای نیمه آماده و کنسروی باشیم. مشکل نخستی که این غذاهای کنسروی و نیمه آماده دارند؛ مواد نگهدارنده‌ای است که به آن‌ها افزوده شده است.

البته، بسیاری از کارشناسان و سازندگان این کنسروها مدعی هستند از هیچ مواد نگهدارنده‌ای استفاده نمی‌کنند و با فشار و در دمای خاصی بسته‌بندی و سرد می‌کنند که دیگر امکان زیست میکروب‌های زنده در کنسرو وجود ندارد.

به رغم اینکه کنسروها به مواد نگهدارنده یا ضد میکروب نیازی ندارند، اما افزودنی‌هایی چون انواع ادویه‌جات، نمک، اسانس، مواد رنگی طبیعی یا مصنوعی، تثبیت‌کننده‌ها، استحکام‌دهنده‌ها و امولسیون‌کننده‌ها از جمله موادی است که جزء جدایی‌ناپذیر برخی کنسروها بوده و این همان عاملی است که مصرف مستمر و زیاده از حد این نوع غذاها را محدود می‌کند.

خطر بیماری‌های چربی، فشار خون، دیابت و مشکلات معده‌ای

مشکل دیگر کنسروها و غذاهای نیمه پخته، از دست رفتن ارزش غذایی آن‌ها در طول زمان است. بسیاری از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد مغذی و ارزشمند غذاها پس از ماندگی و کنسرو شدن، از بین رفته و در نتیجه خوردن این غذاها جز چاقی و عوارض دیگری مانند دیابت و فشار خون فایده‌ای ندارند.

میزان سدیم این غذاها گرچه استاندارد و تعریف شده است، اما برای مبتلایان به پرفشاری خون، بیماران قلبی ـ عروقی و نارسایی کلیوی محدودیت مصرف دارد و چربی بالای انواعی از آن برای افراد با چربی خون بالا مضر است. همچنین مصرف بیش از حد آن برای کودکان، زنان باردار و البته افراد سالم توصیه نمی‌شود.

هنگامی که کنسروها در دمای بالایی حرارت دیده و بسته‌بندی می‌شوند به نوعی غذای مانده محسوب شده؛ بسیاری از مواد مغذی خود را از دست داده و اصلا قابل مقایسه با غذاهای تازه نیستند.

مواد استفاده شده در این کنسروها و غذاهای نیمه پخته نیز اهمیت دارد. شما در خانه از بهترین مواد غذایی مانند روغن، مرغ، گوشت، سبزیجات، ادویه‌ها و حبوبات استفاده می‌کنید و میزان کم نمکی یا شوری غذا، چربی غذا و شیرینی آن دست خودتان است ولی واقعا در بازاری که همه از آن خبر داریم؛ از کجا متوجه می‌شوید چه موادی در خورشت نیمه آماده یا شنیسل و ناگت استفاده شده است؟

به همین دلایل، توصیه می‌شود به طور مدام و زیاد سراغ غذاهای کنسروی، نیمه آماده و زودپز نروید و بهتر است در هفته بیشتر از یک بار طعم آن‌ها را نچشید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم