رجیستری تبلت در شبکه مخابراتی کشور به چه دلیلی انجام می‌شود؟

به زودی طرح رجیستری تبلت آغاز می‌شود و همانند طرح رجیستری موبایل بسیاری از دستگاه‌های نو مشمول قانون توقف فعالیت می‌شوند. یکی از سوالاتی که معمولا در این زمینه مطرح می‌شود این است که اصولا چرا طرح رجیستری در کشورمان اجرایی می‌شود؟

یکی از مشکلاتی که تا سال گذشته در حوزه واردات دستگاه‌های ارتباطی وجود داشت این بود که بسیاری از این واردات از مبادی غیرقانونی بود. قاچاق تلفن همراه و دیگر وسایل سیم کارت‌خور به قدری زیاد بود که پس از اجرا شدن طرح رجیستری آمار درآمد دولت از این طریق چیزی در حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافت و بودجه مناسبی از این طریق به حساب دولتی‌ها واریز شد.

طبق قانونی که توسط “وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات” و “سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی” به تصویب رسیده است تمامی دستگاه‌های سیم کارت‌خور کشور می‌بایست در یک سامانه جامع ثبت نام کرده و برای استفاده از شبکه‌های مخابراتی کشور اعم از اپراتورهای قدیمی و جدید اطلاعات خود را وارد کنند.

از سوی دیگر این سامانه به سایت رسمی گمرک کشور متصل شده است تا صحت واردات دستگاه را بررسی کرده و در صورت واردات قانونی، اجازه فعالیت در شبکه مخابراتی کشور را به آن دستگاه بدهد. اما بسیاری از دستگاه‌های موجود علی‌الخصوص تلفن‌های همراه برند اپل به دلیل واردات غیرقانونی مشمول قانون عدم سرویس‌دهی شدند و طبق آمار صدها دستگاه از این برند موبایل از کار افتادند.

این طرح تا حدود زیادی موفقیت آمیز بوده و به نظر می‌رسد به همین دلیل وزارت ارتباطات به دنبال اجرایی کردن مرحله دوم این قانون یعنی رجیستری تبلت است تا از واردات غیرقانونی آن جلوگیری کرده و از فرار مالیاتی شرکت‌های مختلف جلوگیری نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم