سوالاتی در مورد طرح فروش قطعی ایران‌خودرو و سایپا در شهریور ۹۷

فروش قطعی ایران‌خودرو و سایپا تا چند روز دیگر آغاز می‌شود و مردم منتظر شروع آن و خرید ارزان خودروهایی هستند که حالا به یک کالای غیرقابل دسترس برای آنان تبدیل شده است. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که این طرح فروش آب سردی بر آتش این روزهای بازار خودرو خواهد بود.

طرح فروش ۴۰ هزار خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا از شنبه هفته آینده شروع خواهد شد و مشتریان می‌توانند با شرایط ویژه‌ای اقدام به خرید نمایند ولی یکی از سوالاتی که در این رابطه وجود دارد این است که این عرضه با واسطه نمایندگان انجام خواهد شد یا به صورت مستقیم و از طریق سایت به فروش خواهد رسید؟

در صورتی که این طرح فروش از طریق نمایندگان عملی شود چگونه از رانت خواری‌های احتمالی جلوگیری می‌شود و رعایت عدالت توسط این نمایندگی‌ها کنترل خواهد شد؟ از سوی دیگر اگر از طریق سایت فروش رسمی این دو شرکت عملیات ثبت سفارش انجام خواهد شد چگونه این طرح فروش به سرانجام طرح‌های فروش قبلی دچار نخواهد شد؟

یکی از شرایط این طرح فروش عدم امکان صلح و فروش برای خریداران خواهد بود و خرید با کارت ملی از جمله نکات کنترلی این طرح فروش است ولی تجربه خرید و فروش کارت ملی در گذشته نگرانی‌ها را از فسادهای گسترده در این طرح فروش بیشتر می‌کند چرا که پای یک سود چند میلیونی برای خریداران در میان است.
از سوی دیگر اینکه وقتی آمار رسمی خودروهای ناقص چیزی در حدود ۷۰ هزار دستگاه اعلام می‌شود، چرا صرفا ۴۰ هزار خودرو در این طرح تکمیل و روانه بازار می‌شود؟ آیا صرفا برای ۴۰ هزار خودرو قطعه وجود دارد و ۳۰ هزار خودرو کماکان در بلاتکلیفی به سر خواهند برد و خودروهای تولیدی این روزها نیز به سرنوشت آنها دچار می‌شوند؟ چرا وزارت صنعت تمهیدی برای واردات سریع‌تر قطعات موردنیاز ۳۰ هزار دستگاه دیگر نمی‌اندیشد تا مشکل فعلی بازار خودرو و نوسانات موجود به طور قطعی و کامل حل شود؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم