نگاهی به تاریخچه و داخل آمبولانس

سروصدایشان توجه همه را به خود جلب می‌کند، چراغ‌های راهنمایی را رد می‌کنند و در صحنه حاضر می‌شوند و کسانی که نیازمند کمک آن‌ها هستند، با دیدن آن‌ها احساس رضایت می‌کنند. ما درباره آمبولانس و داخل آمبولانس صحبت می‌کنیم. این وسایل نقلیه که برای مراقبت بیماران و مجروحین در حین انتقال آن‌ها طراحی شده‌اند، از سایر وسایل نقلیه مهم‌تر هستند. در داخل آمبولانس تجهیزات و کار‌هایی وجود دارند که ما دراین مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

آمبولانس‌ها وسایل نقلیه‌ای هستند که در طول درمان ما ممکن است زیاد به چشم نیایند، اما از نقش قابل توجه آن نمی‌توان عبور کرد.

در طی این بررسی ما متوجه این موارد خواهیم شد که تاریخچه آمبولانس چگونه است و نحوه مجهز شدن این وسایل به دستگاه‌های پیشرفته، چگونه موجب شد تا این وسیله امروزه به اندازه بیمارستان‌ها، مجهز شود.

تاریخچه

 

در سال ۵۰۰ میلادی امپراتوری بیزانس (روم شرقی) که پادشاه آن موریس بود، سرویس حمل مجروحان ازمیدان جنگ را به بیمارستان ابداع کرد.

در قرن ۱۱ نیزف صلیبیان با ابداع کالسکه‌هایی که مجهز به پرستاران بیمارستان بود، آمبولانس شکل جدی‌تری به خود گرفت.

در سال ۱۷۰۰ میلادی نیز اروپایی‌ها از داوطلبان برای حمل غیرنظامیان زخمی در طول جنگ استفاده می‌کردند تا آن‌ها را به مراکز درمانی برسانند. اما بعدها این داوطلبان با اسب و کالسکه این کار را انجام می‌دادند.

 

انوع آمبولانس‌ها در گذر زمان

 

نسخه‌های ابتدایی آمبولانس‌های خودرویی فقط توانایی انتقال بیمار را داشتند و در داخل آمبولانس خبری از امکانات پزشکی و دستگاه‌های احیا بیمار، نبود.

اما آمبولانس‌های امروزه مجهز به دستگاه‌های اکسیژن و احیا قلب و هم‌چنین داروخانه‌ای بسیار کوچک هستند.

 

داخل آمبولانس

 

در داخل آمبولانس، مجموعه از تجهیزاتی که برای نجات بیماران لازم است وجود دارد. هم‌چنین در داخل آمبولانس، تجهیزات پایه اتاق عمل مثل، حوله، آمپول، قیچی برش، گاز و باند وجود دارد.

در نسخه‌های پیشرفته‌تر آمبولانس‌ها که به ALS معروف هستند، تجهیزات پیچیده‌تری وجود دارد. مانند تجهیزات تامین هوا برای درمان بیماران ریوی.

 

هم‌چنین در داخل آمبولانس ابزارهایی نیز برای گرفتن نمونه خون و آزمایشات ساده نیز وجود دارد. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات در آمبولانس، دستگاه مانیتور قلب است.

در نسخه‌های پیشرفته‌تر این دستگاه‌ها مودم‌های بی‌سیم وجود دارند تا اطلاعات قلب و علائم حیاتی بیمار را به صورت بی‌سیم در حین انتقال به بیمارستان مقصد، بفرستند.

علاوه‌بر همه این موارد، در داخل آمبولانس یک دستگاه GPS و یک مانیتور برای اطلاع رسانی مرکز امدادی به خدمه آمبولانس وجود دارد.

1 نظر
  1. بنده خدا می‌گوید

    سلام ذاکری جان امروز مورخ ۹۷/۱۲/۱۶هست من  رو دلار ۱۳۵۰۰تومن هفته قبل دو میلیون دینار عراقی و ۵۰۰دلار یعنی ۵تا ۱۰۰دلاری خریدم راستی من تو شهر مرزیم قیمت اینجا با تهران یکم فرق داره  چند روز قبل دلار رو ۱۳۵۰۰به بالا  بود   اومد زیر ۱۳بعد رفت بالا امروز دوباره اومده زیر  من دو ماه صبر کردم بلند مدت نمیخوام  به نظرت دینار به ۱۲هزار دلار به ۱۵یا ۱۶هزار قبل از ۹۸میرسه ؟یعنی تو این ۱۵روز یا بعد ۹۸گرون میشه چون حساب کردم من باید حتما دینارمو رو  ۱۲تومن بفروشم که بتونم ماشین بخرم واس ماشین عجله ندارم ولی واس فروش پولم چرا.  راستی من  شنیدم ماشین تو تابستون سال اینده و اواخر بهار یکم ارزون میشه ؟چه کنم چه نکم. لطفا جواب بده در ضمن سوال اخرم شما این اطلاعت رو از کجا میاری شغلت چیه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم