دانستنی‌هایی درباره پترا شهر باستانی اردن

شهر پترا یکی از شهرهای باستانی در کشور اردن و در دامنه‌های کوه هور قرار دارد. در این شهر باستانی آثار تاریخی و سنگ نوشته‌های زیادی وجود دارد. پترا در قرن ششم قبل از میلاد، به عنوان پایتخت حکومت ناباتایان شناخته شده بود. در این شهر باستانی، سیستم پیشرفته کنترل آب و مزارع سرسبز در میان صحرا وجود اشته است. این شهر باستانی به مدت چند قرن، شهری مستقل بوده است و مجهز به سازه‌های سنگی برای محافظت از اطراف شهر بوده است. این تمدن باستانی در سال ۱۰۶ میلادی با رومیان جنگیدند و حکومت نبطی‌ها سقوط کرد.

 

ما در این مقاله به بررسی این مکان باستانی و خاص می‌پردازیم تا حقایق و مکان‌های این منطقه را به شما معرفی کنیم.

نشانه‌های زیاد اشغال این منطقه توسط رومیان هنوز هم دیده می‌شود. کلیسا‌ها و ویرانه‌های ساختمان‌هایی که به شکل معماری رومی ساخته شده‌اند، شاهد این موضوع هستند.

یک زلزله در ۳۶۳ سال قبل از میلاد، ساختمان‌ها و سیستم آب پترا را نابود کرد و بسیاری از آثار این منطقه از بین رفتند.

علاوه‌بر این، دراین منطقه ساخت و سازهای بسیار بزرگ و عظیم و باورنکردنی انجام شده بود که برای قرن‌ها از دید همگان پنهان مانده بود. اما یک کاوشگر سوییسی در سال ۱۸۱۲ این سازه‌ها را کشف کرد.

از آن زمان به بعد این منطقه از مکان‌های گردشگری کشور اردن شناخته شد و در سال ۱۹۸۵ در سازمان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 

 

پترا چهره‌ای سینمایی دارد.

 

شاید جالب باشد که بدانید از چهره و مکان‌های این شهر در بازی‌های کامپیوتری مثل مورتال کمبت و هم‌چنین در فیلم‌های ایندیانا جونز و ترانسفورماتورها سری انتقام پاییز و فیلم آخرین جنگ صلیبی استفاده شده است.

 

مکانی خاص و حیرت‌انگیز

پترا یک مکان جادویی است که جذابیتش باعث جذب هزاران گردشگر از سراسر جهان شده است. هزینه ورود به این مکان ۵۰ دینار اردنی است و بهتر است برای شناخت مکان‌ها و غارهای این مجموعه از راهنمای تور استفاده کنید.

هم‌چنین این شهر در همه فصل‌ها آب و هوای تقریبا گرمی دارد و پیشنهاد می‌شود همراه خود آب و مایحتاج خوردنی داشته باشید.

 

صومعه الدیر

 

از معروفترین مکان‌های شهر باستانی پترا، صومعه الدیر است. شما برای رفتن به این مکان باید حدود ۴۵ دقیقه پیاده‌روی کنید.

این صومعه حدود ۵۰ متر ارتفاع دارد و طراحی بسیار ظریف و زیبایی دارد. برخی از دکوراسیون داخل این صومعه، نشان می‌دهد که حکومت نبطی‌ها معمار نمونه‌ای در سبک کلاسیک است.

 

الصیق

 

این دره بلند ۱۳۰۰ ساله که در ورودی اصلی شهر پترا قرار دارد، از خیره‌کننده ترین مکان‌های این شهر است. این دره توسط زلزله‌ای که در سال ۱۸۹۶ در این منطقه رخ داد، به شکل کنونی درآمده است.

از زیبایی‌های این مکان این است که شما در هنگام پیاده‌روی در این مکان، حس پیاده‌روی در یک سالن زیبا را به دست می‌آورید. زیرا سنگ‌های طبیعی و زیبا، نقش اساسی در چهره وروی شهر پترا داشته‌اند.

 

الخزانه (خزانه‌داری)

 

هنگامی که از دره الصیق عبورمی‌کنید، با عظمت خیره‌کننده الخزانه روبه‌رو می‌شوید. از مکان‌های مهم دیگر شهر پترا، این سازه است. برخی معتقد هستند زیبایی این سازه به این دلیل است که این مکان مقبره پادشاه نطبی‌ها است.

اما محققان تاریخی معتقد هستند این مکان در گذشته  به عنوان معبد مورد استفاده قرار می‌گرفته است. هم‌چنین این مکان در زمان اعراب بادیه مورد ظلم واقع شد و اعراب به این دلیل که معتقد بودند داخل این مکان، گنج‌های قیمتی وجود دارد، در این مکان حفاری‌هایی انجام می‌دادند.

از شگفتی سنگ‌های این مکان نیز می‌توان به تغییر رنگ نمای این سازه در طول روز اشاره کرد که با زیاد شدن و یا کم‌شدن نور خورشید، رنگ این سازه شگفت‌انگیز تغییر می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم