چگونه در فصل تابستان از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟

فصل تابستان در کنار تمام مزایایش مانند روزهای بلند و طولانی، تعطیلات، شنا و استخر، وقت آزاد بیشتر برای رسیدگی به کارهای شخصی، سفر و گردش و غیره، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند گرمازدگی را بیشتر می‌کند.

روش‌های درمان گرمازدگی بسیار ساده است، در عین حال چنانچه این درمان‌های ساده به‌موقع انجام نشوند، وضعیت خطرناک خواهد شد.

شاید ندانید ولی گرمازدگی انواع مختلفی دارد و هریک نشانه‌ها و روش‌های درمانی دارند که با دیگری متفاوت است.

از شایع‌ترین انواع گرمازدگی می‌توان به استرس گرمایی، ضعف گرمایی، سنکوب گرمایی، گرفتگی عضلانی ناشی از گرما، ورم کردن عضلات بر اثر گرما، عرق‌سوزی و ضعف و خستگی مفرط ناشی از گرما اشاره کرد.

خطرناک‌ترین نوع گرمازدگی سکته‌ی گرمایی است که حتی می‌تواند کشنده باشد. انواع دیگر گرمازدگی اگر به‌خوبی درمان نشوند می‌توانند منجر به سکته شوند. این بیماری وقتی رخ می‌دهد که دمای بدن به بالای ۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد و اولین نشانه‌ی آن غش کردن است.

۶ روش پیشگیری از گرمازدگی

پس، باید گرمازدگی را جدی بگیرید و همیشه به دنبال پیشگیری از آن در فصل گرما باشید. برای پیشگیری از گرمازدگی چند پیشنهاد مهم داریم:

۱- وقتی در دمای بالا کار می‌کنید، هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آب یا نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت بنوشید.

۲- حتما اگر نیاز مبرم ندارید؛ از خانه خارج نشوید. حداقل در اوج گرما که ظهر روزهای تابستان است؛ خودتان را به یک مکان خنک و سایه‌دار برسانید و از قدم زدن طولانی زیر آفتاب خودداری کنید.

۳- اگر مجبور به بیرون ماندن در روزهای گرم تابستان و ظهرها هستید؛ حتما لباس‌های خنک، سبک و رنگ روشن بپوشید.

۴- باید روزی ۸ الی ۱۰ لیوان آب بخورید تا بدن‌تان با کمبود آب روبرو نشود. یکی از علایم گرمازدگی، کمبود آب بدن و عدم توانایی او در خنک کردن عضلات است.

۵- استفاده از خاکشیر یخ زده و شربت آب لیمو برای جلوگیری از گرمازدگی موثر است. برای جلوگیری از اسهال و تأثیر خنکی، خاکشیر باید به شکل یخ زده یا همراه خرده یخ مصرف شود، در غیر این صورت ملین و اسهال آور است.

۶-  ورزشکاران بعد از هر ۱۰ الی ۲۰ دقیقه نرمش و ورزش باید آب و مایعات بنوشند. به دلیل اینکه در زمان ورزش کردن سدیم بدن دفع می‌شود، بهتر است ورزشکاران در صورت انجام ورزش‌های سنگین کمی نمک به آبی که می‌نوشند، اضافه کنند تا دچار گرمازدگی نشوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم