چگونه برای فرار از گرمازدگی شربت تخم شربتی خنک درست کنیم؟

شربت تخم شربتی یکی از روش‌های جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان است. یک نوشیدنی خنک و سالم که اجداد ما روی خوردن آن اصرار داشتند و به نظر می‌رسد یکی از بهترین راه‌کارها برای آرامش‌بخشی در فصل گرما است.

فارغ از خنکی و سنتی بودن شربت تخم شربتی، خواص بسیار مفید و باورنکردنی دارد. برای لاغری بسیار مفید است و مصرف آن در صبح و ناشتا باعث کاهش وزن می‌شود.

تسکین دردهای گوارشی، رفع برخی از امراض و مشکلات معده و متعادل کردن فشار خون از دیگر خواص این شربت هستند. مثلا، اگر فشار خون بالا دارید؛ با خوردن یک لیوان تخم شربتی در طول روز می‌توانید به فشار خون متعادل توصیه شده پزشکان برسید.

طرز تهیه تخم شربتی بسیار ساده است و مواد مورد نیاز چندان گران‌قیمت یا دست نیافتنی ندارد. دو روش برای طرز تهیه این شربت وجود دارد.

شما برای درست کردن یک پارچ شربت تخم شربتی به ۲ پیمانه شکر، ۲ پیمانه قاشق سوپ‌خوری تخم شربتی، نیم پیمانه عرق نسترن و نیم پیمانه عرق بهارنارنج به همراه یک پیمانه آب نیاز دارید.

البته، در برخی مناطق ایران از عرق‌های دیگری مانند گلاب هم استفاده می‌کنند. در برخی روش‌ها به تخم شربتی لیمو و عسل هم اضافه می‌کنند تا خوش‌مزه‌تر شود.

اگر دوست دارید هنگام خوردن شربت تخم شربتی بیشتر زیر زبان شما باشد؛ می‌توانید ۲.۵ پیمانه تخم شربتی استفاده کنید.

طرز تهیه شربت تخم شربتی

برای شروع، باید خوب تخم شربتی‌ها را شسته تا خاک و شن‌ها از تخم شربتی‌ها جدا شوند. اگر احساس کردید هنوز تخم شربتی‌ها حاوی دانه‌های شن هستند؛ باز هم چندین بار دیگر آب‌کشی کنید.

بعد تخم شربتی‌ها را در یک کاسه ریخته و آب سرد روی آن‌ها بگیرید. حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در آب سرد به هم بزنید تا ماده‌ای ژل مانند اطراف تخم شربتی ایجاد شود. اصطلاحا می‌گویند تخم شربتی‌ها لعاب می‌گیرند.

تخم شربتی‌ها را کنار گذاشته و سراغ آب و شکر بروید. یک پیمانه آب را به همراه شکر در قابلمه ریخته روی حرارت قرار دهید تا شکر کاملا حل شود و چند دقیقه بجوشد.

باید بگذارید آب و شکر کاملا سرد شوند و بعد تخم شربتی، عرق بهارنارنج و عرق نسترن را اضافه کنید. خوب به هم بزنید تا تخم شربتی‌ها در آب شناور شوند. حال شربت شما آماده است.

رسم است تخم شربتی را با یک قارچ از لیمو بزرگ و چند برگ نعنای تازه سرو می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم