پیش‌بینی آینده قیمت مسکن در سال ۹۸ (به‌روزرسانی ۲۲ آبان ۹۸)

با وجود اینکه از سال ۹۲ تا ۹۶ رکود در بازار مسکن حاکم بود و نوید خروج مسکن به گوش می‌رسید، اما در سال ۹۷ به یکباره ­این رکود عمیق‌تر شد به طوری که حجم معاملات در تیر ماه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد، مرداد ۳۶ درصد، شهریور ۴۵ درصد، مهر ۵۴ درصد، آبان ۵۸ درصد و آذر ۶۲ درصد کاهش داشت.

مردم خواستند مسکن خود را براساس دلار و سکه خرید و فروش کنند یا اجاره دهند؛ پس به یک باره به گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت رشد مسکن ۹۲ درصد شد.

این موضوع باعث شده خریداران واقعی از خرید مسکن جا بمانند و افرادی که منتظر دریافت تسهیلات خرید بودند نیز قدرت خرید یک واحد کوچک را نداشته باشند، زیرا در شهر تهران ملکی که ۵۰۰ میلیون تومان بود به یک باره به قیمت ۱ میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان رسید که خریداران واقعی نمی‌توانند این افزایش قیمت را جبران کنند.

سوداگری در بازار مسکن همواره وجود دارد و این رشد نامتعارف نشأت گرفته از سوداگری است، زیرا خریداران واقعی قدرت خرید ملک را ندارند و پول‌های سرگردانی که در بازار است حجم آن‌ها در حد خرید ملک نیست.

به‌روزرسانی ۲۲ آبان ۹۸: قیمت‌ها بیشتر از ۲۰ درصد کاهش پیدا نمی‌کنند

قیمت‌های مسکن طی یک سال اخیر ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند ولی پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حداکثر ۲۰ درصد کاهش پیدا کنند. یعنی هنوز قیمت‌های مسکن دور از دسترس هستند.

طرح مسکن ملی از سوی دولت با جدیت دنبال می‌شود و هر روز شرایط و جزئیات بیشتری از آن منتشر می‌شود ولی بعید است این طرح بتواند رکود بازار مسکن را از بین ببرد یا باعث فعالیت بیشتر در این بازار شود.

پیش‌بینی می‌شود در ۴ ماه آینده میزان معاملات بازار مسکن تغییر زیادی با ماه‌های گذشته نداشته باشد ولی قدرت خرید مردم افزایش پیدا خواهد کرد. رکود و ثبات در بازارهای موازی مانند بازار ارز، طلا و سکه و خودرو باعث شده مردم بتوانند بهتر آینده‌نگری کنند و برای خرید خانه برنامه‌ریزی داشته باشند.

بنابراین، شاید هرچه به پایان سال نزدیک‌نر شویم؛ حجم معاملات در بازار مسکن افزایش پیدا کند ولی نرخ قیمت‌ها افزایش نخواهد داشت چون فروشندگان مسکن به دنبال نقدینگی هستند و نمی‌توانند روی قیمت‌های فعلی اصرار داشته باشند.

به‌روزرسانی ۷ آبان ۹۸: در خرید خانه عجله نکنید

پیش‌بینی می‌شود رکود عمیق بازار مسکن تا سال ۹۹ نیز کشیده شود و سرانجام مقاومت فروشندگان شکسته و قیمت‌های متعادل‌تر شوند.

روند کاهشی قیمت مسکن در نیمه دوم سال ۹۸ ادامه دارد ولی چون قیمت‌های مسکن در یک سال اخیر آن‌قدر زیاد شده که مردم قادر به خرید خانه نیستند؛ باز هم با کاهش قیمت‌ها هنوز بسیار دور از دسترس مردم هستند.

کارشناسان می‌گویند خریداران کماکان توان خرید خانه ندارند. عرضه‌کنندگان هم نسبت به فروش خانه‌هایشان مقاومت می‌کنند. آنچه که به نظر می‌رسد قیمت خانه در بخش مرکزی و جنوبی تهران کاهش داشته اما در شمال تهران کاهش قیمت چندانی دیده نشده است.

روند نزولی قیمت مسکن به این معنی نیست که قیمت‌ها به نرخ واقعی خود می‌رسند. ممکن است در نیمه دوم سال ۹۸ افت قیمت داشته باشیم ولی هنوز قیمت‌ها حباب دارند و شاید در سال ۹۹ شاهد قیمت‌های متعادل‌تر و واقعی‌تری باشیم.

به همین دلیل، از مردم درخواست می‌شود در خرید خانه عجله نکنند و خودشان را به آب و آتش نزنند.

به‌روزرسانی ۱ آبان ۹۸: بازار مسکن کاهشی شد

براساس آمارهای منتشر شده رسمی، تورم ماهانه مسکن در مرداد ماه معادل ۳ درصد رشد منفی و در شهریور ماه حدود ۲ درصد رشد منفی را ثبت کرده است.

تقریبا تمام فعالان بازار اعتراف دارند در این ماه‌ها و با ورود به نیمه دوم سال ۹۸، بازار مسکن دچار افت شده و روندی ریزشی و کاهشی را طی می‌کند. این بازار که از اواخر سال ۹۶ شروع به جهش و رشد کرد؛ در نیمه‌های تابستان وضعیتی برعکس به خود گرفت.

کاهش قدرت خرید مردم و دور شدن قیمت‌های مسکن از موجودی واقعی آن‌ها، سودده نبودن بازار مسکن و رکود در آن به نسبت بازار پرسودی مانند بازار بورس، نبود تورم در بازار که سرمایه‌گذاران را تحریک به خرید مسکن کند و عدم اطمینان از آینده و معادلات آن باعث شده بازار مسکن به یک باره روندی نزولی به خود بگیرد.

اما گزارش‌های بازار نشان می‌دهد اگرچه مقداری قیمت‌های نجومی مسکن تعدیل پیدا کردند ولی آن‌قدر کاهش نداشتند که مردم ترغیب به خرید مسکن شوند یا بتوانند موجودی خود را با گرفتن یک وام به خانه تبدیل کنند.

بازار مسکن دیگر برای سرماه‌گذاران جذابیتی ندارد و برای مصرف‌کننده قابلیت خرید. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود اگر عوامل بیرونی در این بازار تاثیر نگذارد؛ حداقل در نیمه دوم سال ۹۸ شاهد افت قیمت‌های مسکن خواهیم بود.

به‌روزرسانی ۲ مهر ۹۸: پیش‌بینی نیمه دوم سال ۹۸

نظر بیش از ده‌ها کارشناس مسکن بر کاهش قیمت‌ها با شیب کم در نیمه دوم سال ۹۸ است. فصل تابستان و بازار گرم نقل و انتقالات تمام شده است و فعلا تقاضای آن چنانی در بازار نیست. پس، قیمت‌ها در مهرماه کمی کاهش یافته و شیب کاهشی خواهند داشت.

این زمان برای کسانی که مصرف‌کننده هستند و همین طور خانه اولی‌ها بهتری فرصت است تا صاحب خانه شوند.

همین طور کارشناسان اعتقاد دارند بازار مسکن دیگر ظرفیت و میلی برای رشد ندارد هیچ پتانسیلی در آن دیده نمی‌شود. از چندین ماه پیش چنین وضعیتی بر بازار مسکن حاکم شده است و ادامه‌دار خواهد بود.

یک کارشناس مسکن می‌گوید: «قیمت فعلی خرید مسکن و همچنین اجاره‌بهاء تا سه سال آینده ثابت باقی خواهد ماند و دیگر شاهد هیچ رشد قیمتی نیستیم.»

کارشناس دیگری هم چنین اعتقادی دارد: «سیگنال‌های بازار مسکن با توجه به سیکل‌های قبلی، نشان‌دهنده ورود به دوره رکود چهار تا پنج ساله است.»

اما وزیر راه و شهرسازی نظر دیگری برای خرید خانه دارد: «مردم در خرید مسکن عجله نکنند تا بتوانیم با رشد قیمت حباب‌گونه مسکن مقابله کنیم.» این صحبت‌های وزیر نیز باعث می‌شود قیمت مسکن در نیمه دوم سال ۹۸ پایین‌تر بیاید.

برخی از دست‌اندرکاران بازار مسکن می‌گویند قیمت‌های مسکن تا پایان سال ریزش ۲۰ الی ۳۰ درصدی خواهند داشت ولی به قیمت‌های سابق برنمی‌گردند.

سکته بازار مسکن

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مسکن در فاصله زمانی خرداد ۹۷ تا خرداد ۹۸ افزایش ۱۰۷ درصدی را در تهران تجربه کرده است اما این همه ماجرای حوزه مسکن نیست.

آن طور که نایب رییس اتحادیه املاک تهران می‌گوید: «مسکن بزرگترین رکود ۲۰ سال اخیر خود را از سر می‌گذارند، به گونه‌ای که اکنون معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۷۰ درصدی داشته است.»

به این اعتبار مسکن چون زمینی می‌ماند که  ورود بخشی از این سرمایه‌ها می‌تواند تا حدودی از قفل شدن این بازار بکاهد. رکود بازار مسکن در سه ماهه نخست سال به گونه‌ای بود که برخی آن را به سکته تشبیه می‌کردند، سکته‌ای ناشی از رشد انفجاری قیمت و از دست رفتن قدرت خرید طبقه متوسط.

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸

در نیمه اول سال ۹۸ تا پایان شهریور بازار مسکن راکد و توأم با تورم نسبی خواهد بود احتمال افزایش قیمت در شش ماه اول ۹۸ نداریم، زیرا مسکن کشش افزایش قیمت را ندارد.

کارشناسان می‌گویند اگر قیمت دلار افزایش نیابد نیمه دوم زمستان در واحد‌های بزرگ بیش از ۱۵۰ متری ۲۵ درصد حباب قیمت‌ها شکسته می‌شود، اما در واحد‌های پایین به دلیل متوازن نبودن قیمت عرضه و تقاضا قیمت مسکن با ثبات می‌ماند.

بسیاری افراد تصور می‌کنند قیمت خانه و وضعیت مسکن در سال ۹۸ دوباره جهش پیدا می‌کند. اما با توجه به تجربه ۵۰ ساله‌ای که در حوزه املاک وجود دارد؛ امسال و سال آینده مطلقاً جهش قیمت اتفاق نمی‌افتد و قیمت مسکن در سال ۹۸ نهایتاً معادل نرخ تورم افزایش خواهد یافت.

کاهش قیمت ارز بازار مسکن را تعدیل کرد

در حال حاضر، در بسیاری از بازارها از جمله بازار سکه و ارز، خودرو و مسکن شاهد یک رکود و کاهش قیمت هستیم. از ابتدای خرداد ۹۸ که دلار شروع به کاشه کرد و در تیرماه به زیر ۱۲ هزار تومان رسید؛ همراه با خودش قیمت‌های مولفه‌های دیگر بازار مانند سکه و طلا، خودرو و مسکن را هم پایین کشید.

اگرچه همه پیش‌بینی می‌کردند با ورود به فصل تابستان که مهم‌ترین فصل برای جابه‌جایی و اجاره مسکن است؛ شاهد یک افزایش نسبی در کرایه‌های اجاره و قیمت‌های مسکن خواهیم بود؛ ولی قیمت‌ها متعادل‌تر از فصول دیگر است. حداقل اینکه مالکان ملک‌ها چندان برای افزایش اجاره و رهن حریص نیستند.

حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه املاک تهران گفت: «چنانچه روند کاهنده قیمتی ارز ادامه داشته باشد، تا پایان شهریور ماه قیمت واحدهای بزرگ با متراژ بیش از ۱۵۰ متر با کاهش قیمت روبرو خواهند شد. این روند اگر تداوم یابد در نیمه دوم سال نیز کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی در کل بازار مسکن در نیمه دوم سال عملی خواهد شد. »

قیمت مسکن ۲۰ درصد کاهش می‌یابد

رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد مردم مطمئن باشند قیمت مسکن به‌زودی کاهش پیدا خواهد کرد و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن خواهیم بود.

محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر به مردم، از ریزش قیمت‌های مسکن در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

این نماینده مجلس تاکید کرده که با وزیر راه و شهرسازی جلساتی صوتر دادند و ایشان اتمام حجت کرده قیمت مسکن در سال ۹۸ دیگر افزایش نخواهید یافت؛ بلکه به دنبال راهکارهایی برای کاهش قیمت‌ها هستند که به‌زودی نتایج‌شان در بازار دیده خواهد شد.

مسکن راکد می‌ماند

مهدی سلطان محمدی، کاشناس بازار مسکن نیز با اشاره به روند کاهشی بازار ارز، تاکید کرد: «قطعا مسکن از این روند تاثیر روانی خواهد گرفت که این مهم در عمل افزایش قیمت‌ها را متوقف خواهد کرد و نرخ تورم در مسکن هم کاهش خواهد یافت.

از تمام صحبت‌ها و پیش‌بینی‌های انجام شده می‌توان نتیجه گرفت بازار و قیمت مسکن در سال ۹۸ راکد و روندی کاهشی خواهد داشت.

این امر احتمالا کاهش تولید و رکود در بخش عرضه را به همراه می اورد چرا که اکنون در وضعیت پایان رونق و دوره رکود هم قرار داریم و اگر روند قیمت‌ها کاهشی شود، تولیدکنندگان کمتری حاضر به سرمایه گذاری در بخش ساخت می شوند.

به این اعتبار می‌توان گفت تداوم روند کاهشی در بازار ارز و تثبیت قیمت دلار در نرخ‌های پایین تر بر قیمت مسکن هم اثر گذاری مهمی خواهد داشت.

کارشناسان می‌گویند قیمت مسکن دیگر بالاتر از این وضعیت فعلی نخواهد رفت چون بازار دیگر توان خرید خود را از دست داده است. سوداگران مسکن هم می‌دانند بالا بردن قیمت‌ها برای خریدار و مستاجر تفاوتی ایجاد نمی‌کند چون در هر صورت توان خرید و اجاره ندارند و معامله‌ای صورت نمی‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم