حذف ۴ صفر از پول ملی و تبدیل ریال به تومان تصویب شد

مدت زمان زیادی از مطرح شدن حذف ۴ صفر از پول ملی مطرح شده و نخستین بار زمزمه‌های آن در دولت احمدی نژاد شنیده شد. در طی چند سال اخیر هم در این مورد بحث‌های زیادی انجام و سرانجام سخنگوی دولت اعلام کرد که این موضوع در هیات دولت تصویب شده و لایحه آن به مجلس ارایه می‌شود.

این طرح موافقان و مخالفانی دارد اما تجربه سایر کشورها همچون ترکیه در این امر نشان داده که می‌توان با نگاهی مثبت به این سمت حرکت کرده و امید داشت که تقویت پول ملی از این روش، به جایگاه آن در داخل و خارج کشور هم اعتبار ببخشد.

چرا حذف ۴ صفر از پول ملی خوب است؟

اولین دلیل را بایستی به همان تقویت (حتی بر روی کاغذ) و اعتبار بین المللی دانست، بخصوص در شرایط فعلی که ارزش پول ملی به‌واسطه تورم دچار کاهش شدیدی شده، چنین عملی قادر است تا به‌نوعی اعتماد را بدان برگرداند. همچنین تبدیل ریال به تومان، خودش یک اتفاق مثبت دیگر قلمداد می‌شود چرا که سال‌هاست در گفتمان روزمره کسی از ریال استفاده نمی‌کند و تومان به عنوان واحد اصلی توسط مردم انتخاب شده است.

چرا حذف ۴ صفر از پول ملی خوب نیست؟

برخی این موضوع را مطرح می‌کنند که حذف ۴ صفر ممکن است در کوتاه مدت منجر به افزایش سطح تورم به‌خاطر بار روانی ایجاد شده توسط کاهش مقدار اعلامی پول شود. البته این امر خیلی هم منطقی نیست اما از آنجایی که کشور ما دچار تورم زیادی است، پس باید این موضوع را در نظر داشت. از سوی دیگر این امر به کمی زمان برای انطباق مردم و همچنین سیستم بانکی (به همراه هزینه‌های موجود) با شرایط جدید نیازمند بوده و بایستی پول‌های رایج در کشور و بسیاری مسائل مرتبط با آن نیز عوض شوند.

ریال به تومان تبدیل می‌شود!

با اجرای این طرح، اسکناس سبز رنگ ۱۰۰هزار ریالی، ۱۰ تومان می‌شود (چیزی که الان هم در گفتمان مردم رایج است). یا تراول‌های ۵۰۰هزار ریالی همان ۵۰ تومان نامیده می‌شوند و در رقم‌های درشت‌تر، یک خانه ۱ میلیارد تومانی این بار ۱ میلیون تومان قیمت گذاری شده و دلار هم با ۱۲ تومان معامله خواهد شد.

بایستی در پایان این گونه نتیجه گرفت که حذف ۴ صفر در کل اثرات خوب و مثبتی خواهد داشت و با توجه به آنکه سال‌هاست که نوع گویش مردم در استفاده از میزان پول به همان سمت حذف ۴ صفر رفته است، پس نمی‌توان نگرانی زیادی از بابت پروسه انطباق جدید داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم