۵+۱ نکته برای انتخاب بهترین آموزشگاه موسیقی

شاید تصمیم گرفته باشید خودتان یا فرزندتان یک ساز موسیقی بنوازد. تاثیر موسیقی و آموزش سازهای موسیقی بر آرامش روحی و ذهنی، پیشرفت‌های ذهنی و افزایش مهارت‌های مغزی کتمان کردنی نیست.

در حالی‌که آموزش موسیقی خصوصی هزینه زیادی دارد و شاید بسیاری از خانواده‌ها شرایط‌اش را نداشته باشند یا ترجیح دهند در یک کلاس موسیقی عمومی آموزش ببینند؛ این روزها انتخاب یک کلاس آموزش موسیقی مناسب بسیار سخت است.

ده‌ها تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، در و دیوار و مجلات برای آموزشگاه‌های موسیقی مشاهده می‌کنیم ولی مشخص نیست کدام آموزشگاه بهترین است. همه آموزشگاه‌های موسیقی هم مدعی هستند بهترین و باسابقه‌دارترین آموزشگاه با کادری مجرب و موسیقی‌دان‌های طراز اول شهر و کشور هستند.

نمی‌توان از روی تبلیغات و ظاهر یک آموزشگاه موسیقی متوجه شد؛ برای آموزش یک ساز مناسب است یا خیر!

انتخاب آموزشگاه موسیقی مناسب برای بسیاری از افراد، خانواده‌ها و والدین یک معضل شده است. ما در این مقاله می‌خواهیم مهم‌ترین نکات در انتخاب یک آموزشگاه موسیقی مناسب را مرور کنیم:

۱- سعی کنید مجاز باشد

در گام نخست، آموزشگاه و مرکز آموزشی را انتخاب کنید که مجاز باشد. منظور از مجاز بودن یک مرکز آموزشی، داشتن مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

فرزند دختر یا پسر خود را به آموزشگاه‌های زیرزمینی نفرستید و گول تبلیغات پر زرق و برق‌دار آن‌ها را نخورید. وارد سایت وزارت ارشاد شوید و نام موسسه یا مرکز آموزش را جست‌وجو کنید.

آموزشگاه‌هایی که مجوزدار و معتبر باشد؛ چون زیر نظر یک سازمان و نهاد فعالیت کرده؛ تخلفات کمتری داشته و از نظم و انضباط بیشتری برخوردار بوده و مشکلات اخلاقی و حقوقی کمتری خواهند داشت.

۲- اساتید مدرک موسیقی داشته باشند

در گام دوم باید برای انتخاب یک آموزشگاه موسیقی مناسب، سراغ اساتید و معلمان موسیقی آن مرکز آموزشی بروید. حتما اساتید آموزشگاه مدرک موسیقی داشته باشند.

افزون بر این، بهتر است این اساتید از طرف وزارت ارشاد یا خانه موسیقی مورد تایید قرار گرفته باشند. مهم نیست این اساتید چقدر معروف هستند و موسیقی متن فلان فیلم مشهور را ساختند یا در انتشار آلبوم با خواننده‌های معروف همکاری داشتند.

فرزند شما برای شروع آموزش موسیقی به افراد چهره و معروف دنیای موسیقی نیاز ندارد. پس، میلیون‌ها تومان هزینه ثبت‌نام در کلاس فلان موسیقی‌دان معروف را ندهید.

آموزش اصولی موسیقی و یک ساز زیر نظر اساتید خانه موسیقی و وزارت ارشاد بهتر از طی کردن ره صد ساله در یک شب است.

۳- آموزشگاه و استاد ساز تخصصی خود را انتخاب کنید

این رو هم بخون

اگرچه آموزشگاه‌های مجاز و معتبر سعی می‌کنند اساتید مجرب، تحصیل‌کرده و آشنا با هر ساز را استخدام کنید ولی سعی کنید سراغ آموزشگاه و استادی بروید که متخصص ساز شما است.

مدرک به تنهایی برای انتخاب استاد و آموزشگاه کافی نیست و با کمی تحقیق باید مطمئن شوید زیر نظر استادی آموزش می‌بینید یا فرزند شما پای درس استادی می‌نشیند که تخصص‌اش زدن ساز مورد نظر شما است.

حتی بهتر است این استاد به سبک دلخواه شما هم نزدیک باشد تا زودتر در مسیر موسیقی حرفه‌ای و متناسب طبع خود قرار بگیرید.

۴- شرایط فیزیکی مناسب کلاس آموزشی

آموزشگاهی که می‌خواهید بروید؛ باید شرایط فیزیکی مناسبی داشته باشد. نور و دمای کلاس مناسب باشد و به اندازه کافی کلاس و صندلی و ساز موسیقی داشته باشد.

کلاس نباید باعث حواس‌پرتی یا عدم تمرکز آموزنده شود. وسایل اضافی نداشته باشد و به اندازه کافی بزرگ باشد که همه دانش‌آموزان بتوانند در کنار هم ساز بنوازند.

حتما باید کلاس‌های آموزش موسیقی دارای عایق صدا باشند. نباید صداهای اضافی وارد کلاس شود یا صدای سازهای کلاس‌های دیگر شنیده شود.

۵- سازهای مناسب

برخی آموزشگاه‌ها از متقاضیان می‌خواهند ساز خودشان را سر کلاس بیاورند ولی برخی دیگر از آموزشگاه‌های موسیقی، سازهایی در کلاس داشته و افراد می‌توانند ازشان استفاده کنند.

پس، ساز هم یک عامل مهم در انتخاب یک مرکز آموزشی است. باید سازها تا حدودی نو و تمیز و به اندازه کافی باشند.

برای هر کلاس باید سازهای مناسبی تدارک دیده باشند و برای هر کلاس از سازهای همان کلاس استفاده شود. این روزها که هزینه تهیه ساز موسیقی زیاد شده است؛ توجه به سازها و نگهداری آن‌ها بیشتر شده و باید مراقب بود کمترین آسیبی به سازهای کلاس وارد شود.

۶- استاد مخصوص موسیقی کودکان

در انتها، اگر می‌خواهید کودک خود را به کلاس موسیقی بگذارید؛ باید بدانید هر معلم و استادی برای آموزش موسیقی به کودکان مناسب نیست.

معلم موسیقی کودکان علاوه بر مهارت‌های موسیقی، باید در برقراری ارتباط با کودک و درک آن قدرتمند باشد. صبر و حوصله زیادی به خرج دهد و تجربه کافی کار با کودکان را داشته باشد تا بعدا کودکان سرخورده و موسیقی‌زده نشوند.

تحقیق کنید کدام استاد یک آموزشگاه یا در یک شهر بهترین ارتباط‌گیری را با کودکان دارد و بعد فرزند خود را زیر نظر او ثبت‌نام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم