۵+۱ پیشنهاد برای انتخاب یک ساز موسیقی

بسیاری از افراد به موسیقی و نواختن ساز علاقه دارند ولی نمی‌دانند باید از کدام ساز شروع کنند. کدام ساز برای ما مناسب است و اگر می‌خواهیم به کلاس آموزش موسیقی برویم؛ باید برای کدام ساز ثبت‌نام کنیم؟

بسیاری از افراد موسیقی را با یک ساز شروع می‌کنند و در ادامه به ساز دیگری علاقه‌مند شده یا اینکه درمی‌یابند توانایی نواختن ساز دیگری را دارند. پس، مهم است ابتدا با سازی شروع کنیم که بهتر موسیقی را یاد گرفته و بتوانیم زودتر راه بیفتیم.

۱- با پیانو یا کیبورد شروع کنید

بسیاری از تازه‌کارها با پیانو یا کیبورد شروع می‌کنند چون این ساز کمک می‌کند موسیقی را به‌راستی درک کنیم.

مهم نیست در چه سنی باشید یا بخواهید در چه سبک و سنتی موسیقی بنوازید. پیانو در بسیاری از فرهنگ‌ها یک ساز رایج و شناخته شده است.

بعد از آموختن پیانو، برخی از سازها را هم می‌توانید با کمی تمرین بنوازید، مانند اُرگ، آکاردئون، سینتی‌سایزر، هارپسی‌کورد (سازی بین پیانو و چنگ) و هارمونیوم (ساز بادی کوچکی شبیه ارگ که با انگشتان نواخته می‌شود).

۲- گیتار را به دست بگیرید

اگر تصور می‌کنید پیانو ساز گران‌قیمت و جاگیری است یا به هر علتی نمی‌خواهید با پیانو شروع کنید؛ بهتر است نواختن گیتار را امتحان کنید.

یادگیری نواختن گیتار درهای بسیاری را در سبک‌های مختلف از موسیقی کلاسیک گرفته تا دِث‌متال ـ به روی‌تان باز می‌کند. بسیاری از افرادی که می‌خواهند موسیقی یاد بگیرید؛ برای شروع سراغ گیتار می‌روند.

گیتار یک ساز شناخته شده در فرهنگ عامیانه است و البته تاثیرگذار. فقط بهتر است با گیتار آکوستیک یا الکتریک شروع کنید.

بعد از حرفه‌ای شدن در اصول کلی نواختن گیتار، می‌توانید سایر سازهای شش‌سیمه را هم بنوازید، مانند گیتارباس، ماندولین، بانجو، هارپ (چنگ) و دولسیمر (سازی شبیه به سنتور).

در سازهای سنتی ایرانی، انواع تار، سه‌تار و تنبور، عود و… در این دسته جای می‌گیرند.

۳- سازهای کلاسیک را هم امتحان کنید

اگر به موسیقی کلاسیک علاقه دارید؛ بهتر است سازهای کلاسیک را هم امتحان کنید. در بسیاری از ارکسترها، کوارتت‌های زهی و دیگر رویدادهای موسیقایی از سازهای کلاسیکی مانند ویولن، ویولا، ویوانسل، کنترباس و نظایر این‌ها استفاده می‌شود.

می‌توانید مقداری با این سازها کار کنید و روحیه خود، طریقه نواختن و موارد دیگر را مدنظر بگیرید و بعد انتخاب کنید.

۴- سازهای بادی برنجی را فراموش نکنید

۵۹۰۰۲۶.TIF

برای نواختن سازهای بادی باید در آنها بدمید. در انواع کنسرت‌ها، ارکسترها، گروهای جاز و گروه‌های موسیقی نظامی از این نوع سازها استفاده می‌شود. سازهای بادی برنجی برای موسیقی شخصی چندان مناسب نیستند ولی در موسیقی سول و آر. اند. بی (R&B) کلاسیک به‌عنوان ساز ترکیبی استفاده می‌شوند.

برخی از سازهای بادی برنجی عبارتند از: ترومپت، ترومبون، توبا، کُر یا هورن، باریتون و سوسافون.

۵- به سازهای بادی چوبی هم فکر کنید

سازهای بادی چوبی هم با دمیدن درون‌شان نواخته می‌شوند. در این سازها صدا با لرزش زبانه‌ها تولید می‌شود. سازهایی مانند فلوت و نی هم در این دسته قرار می‌گیرد.

برای نواختن سازهای بادی چوبی نیاز به قدرت بدنی دارید چون برای تولید صدا باید پیوسته در آنها بدمیم ولی در عوض نواهای زیبایی خلق می‌کنند. این سازها در موسیقی‌های جاز و کلاسیک پر کاربرد هستند.

برخی از سازهای بادی چوبی عبارت‌اند از: فلوت، پیکولو، فایف، ساکسیفون، کلارینت، اُبوا، هارمونیکا (سازدهنی) و باسون (فاگوت).

انتخاب یک ساز موسیقی مناسب برای نواختن

بهتر است برای شروع سازهای مختلف را انتخاب و بعد برای آموزش یک ساز تصمیم‌گیری کنید.

باید قدرت بدنی، قد و هیکل، دامنه انتخاب و محدودیت‌هایی را که دارید نیز مدنظر قرار دهید. برخی سازها نیاز به دست‌های بلند، انگشت‌های کشیده، قد بلند یا برعکس جثه کوچک نیاز دارند.

همین‌طور مدنظر قرار دهید که در آپارتمان چه سازی می‌توانید بنوازید که مزاحم دیگران نباشید. ممکن است یک آموزشگاه موسیقی خوب انتخاب کرده باشید ولی ساز مورد نظر شما را آموزش ندهند یا اینکه در گروهی عضو باشید که نیازی به ساز خاصی دارند.

با در نظر گرفتن تمام این موارد می‌توانید سراغ انتخاب یک ساز مناسب بروید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم