نقد فیلم «ایده اصلی»: وقتی یک ایرانی می‌خواهد فیلم هالیوودی بسازد

اکران فیلم «ایده اصلی» آغاز شده است و اتفاقا دو هفته‌ای است که در صدر جدول فیلم‌های پرفروش هفته است.

تازه‌ترین فیلم سینمای ایران یک تقلید از فیلم‌های هالیوودی است که با نقدها و بازتاب‌های گوناگونی نیز روبرو شده است. حاشیه‌های فراوانی دارد و بازیگران پرحاشیه‌ای هم در آن ایفای نقش می‌کنند.

برخی از کارشناسان، این فیلم را «پیوند ناجور هالیوود و سینمای ملی» می‌دانند و برخی دیگر «پیشرفتی قابل ملاحظه در سینمای بدنه». یک سایت فیلم ایده اصلی را «یک ادا و اصول هالیوودی» می‌خواند و سایت دیگری آن را شبیه به فیلم «وال استریت» یا حتی «معامله‌گر یاغی» می‌داند که البته در این امر موفقیتی حاصل نشده است.

شناسنامه ایده اصلی (ایرانی)

کارگران: آزیتا موگویی

سال ساخت: ۱۳۹۷، هفته سوم مردادماه ۹۸

بازیگران: بهرام رادان، مریلا زارعی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مهرداد صدیقیان و شهباز نوشیر

مدت زمان فیلم: ۹۸ دقیقه

امتیاز سینماتیکت: ۳.۳۵

سبک: اجتماعی

همه افرادی که این فیلم را در جشنواره فیلم فجر تماشا کردند؛ اذعان دارند یک تقلید و الهام‌گیری از فیلم‌های هالیوودی است. فیلم‌هایی که تعلیق و تدوین عناصر اصلی آن‌ها است.

آزیتا موگویی سعی کردن فضای فیلم را ایرانیزه کند ولی تاکید زیادی روی عناصر لاکچری شده است. در صحنه به صحنه این فیلم می‌توان سبک زندگی لاکچری را مشاهده کرد؛ به طوری‌که روی کل قصه و روایت داستان تاثیرگذار بوده و از سادگی درامده است.

خلاصه داستان فیلم

ایران و اسپانیا برای راه‌اندازی یک پروژه بزرگ در جزیره هندورابی در جنوب ایران به توافق رسیده‌اند. شرکت‌ها و افراد بسیاری به طمع برنده شدن در این مناقصه شرکت کرده‌اند.

مهندس سعید پارسا چند سالی است از همسرش رویا عضدی جدا شده و رئیس یکی از شرکت‌های حاضر در مناقصه است. این زن و شوهر می‌خواهند در برنده شدن این مناقصه با هم رقابت کنند.

دیگران نیز با اهداف متفاوت سعی در برنده شدن در این مناقصه سرنوشت‌ساز را دارند. رسیدن به موفقیت برای آدم‌های این قصه منجر به پیچیدگی‌هایی در روایت آن می‌شود.

نقد فیلم

یک سری آدم می‌خواهند در تجارت موفق شوند. برای رسیدن به این موفقیت صد جور ترفند و شگرد و کلک سوار می‌کنند. فیلم تا حدودی معمایی نوشته شده است ولی باز هم تا حدودی توخالی است.

شخصیت‌ها همه خاکستری هستند و یک کارکتر قهرمان نداریم. خاکستری بودن شخصیت‌ها هم به خاطر ضعف در پردازش کارکترها و بازی‌ها است نه فیلم‌نامه بسیار خوب. هرچه فیلم به جلو پیش می‌رود؛ انگار یک زمین بیشتر شخم زده شده بدون اینکه بذری درون آن کاشته شود.

فیلم ایده اصلی در سه چهار کشور دنیا فیلمبرداری شده و کشورهایی مانند کانادا و اسپانیا  جزو لوکیشن‌های فیلم به شمار می‌آیند. وقتی شما این موضوع را می‌فهمید؛ منتظر دیدن صحنه‌های بسیار جذابی هستید ولی بهتر است بدانید تمام صحنه‌های کانادا درون یک منزل شخصی گرفته شده‌اند. یعنی از فضاسازی هم زیاد بهره‌ای برده نشده است.

به نظر می‌آید تیم فیلمسازی ایده اصلی تصمیم گرفته که به جای فیلمسازی یک تور جهانی برای خود برپا کند و بدون اینکه ذره‌ای به لوکیشن‌های پر هزینه خود بپردازد، فقط به این مکان‌ها سفر کرده و صحنه‌هایی کاملا غیر ضروری را در آنجا فیلمبرداری کرده‌اند.

سعی شده یک فیلم تجاری خوب ساخته شود که به شعور مخاطب احترام می‌گذارد ولی با مشکلات زیادی در فیلم‌نامه، روایت و داستان، گره‌گشایی از معماها، شکل دادن روابط و یک سری باورها روبرو است.

فیلم ایده اصلی ارزش دیدن دارد؟

در کل فیلم ایده اصلی اگرچه در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر حضور داشت و کاندید دریافت چند سیمرغ بود ولی فیلمی با سطح متوسط است.

اگر می‌خواهید بهرام رادان را در فیلم جدیدی روی پرده سینما ببینید یا اینکه می‌خواهید فیلمی ایرانی ولی به سبک هالیوودی‌ها را تماشا کنید؛ می‌توانید بلیط «ایده اصلی» را بخرید ولی انتظار چندان بالایی از آن نداشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم