۵+۱ نکته مهم در انتخاب و خرید ماهی تازه

گوشت ماهی و میگو جزو بهترین گوشت‌های مصرفی در سبد غذایی است. پزشکان هرچقدر در کم خوردن گوشت قرمز توصیه دارند؛ در خوردن گوشت ماهی و دیگر جانوران دریایی اصرار دارند.

اصلا انتخاب و خرید ماهی آسان نیست بلکه یک کار تخصصی و مملو از ریزه‌کاری و تجربه است. اگر ماهی مانده، فاسد شده، ماهی کبود شده و غیر سالم برای خانواده خریداری کنید؛ احتمالا همه اعضای خانواده را وارد یک دردسر سلامتی بزرگ کردید.

گوشت دریایی غیر سالم به هیچ‌کس شوخی ندارد و می‌تواند شما را خدای نکرده تا سر حد مرگ ببرد. وقتی برای خرید ماهی تازه از خانه خارج می‌شوید؛ باید یک سری نکات مهم را رعایت کنید:

۱- ماهی تازه بخرید

ماهی تازه چه ویژگی‌هایی دارد؟ اگر چشم‌های ماهی از حدقه بیرون زده باشند و گردی و شفافی آن‌ها به طور کامل مشخص بود؛ این ماهی تازه است.

بدن ماهی هم باید سفت باشد و فشار انگشت دست در آن فرو نرود. آبشش ماهی هم باید تازه، مرطوب و قرمز روشن باشد. در ماهی‌های تازه آبشش‌ها مرطوب و به رنگ قرمز روشن هستند ولی در ماهی‌های فاسد آبشش‌ها مرطوب نبوده و رنگی خاکستری دارند.

از دیگر ویژگی‌های ماهی تازه، سرپوش گوش‌ها است که باید به طور کامل چشبیده به بدن باشند. فلس‌های ماهی هم باید تازه و به بدن چسبیده باشند و به سختی از بدن جدا شود.

۲- ماهی بی‌بو بخرید

ماهی همیشه بوی نسبتا بدی دارد ولی گاهی اوقات این بو به سمت بویی شبیه به آمونیاک می‌رود. ماهی که تازه نباشد یا اینکه ماهی فاسد و نامرغوب باشد؛ بوی بدی در همان لحظه اول به مشام شما می‌رساند.

حتی هنگامی که یک ماهی را خریداری کرده؛ هنگام پوست کندن متوجه خواهید شد بوی بد نامعمولی دارد. پس از پختن و سرغ کردن ماهی هم، ماهی‌های فاسد و نامرغوب بوی بدی دارند.

به طور کلی، ماهی که تازه صید شده باشد یا کمتر از ۲۴ ساعت از صید آن گذشته باشد؛ اصلا بوی بدی نمی‌دهد.

۳- ماهی مطمئن بخرید

توصیه ما این است اصلا ماهی تازه یا منجمد را از دست‌فروش‌ها یا برخی مراکز پروتئین نامعتبر خرید نکنید. ماهی و میگو محصولات غذایی بسیار حساس و زود فاسدی هستند.

گاهی اوقات دیده می‌شود در مسیرهای کناره‌ای شمال یا جنوب، برخی کودکان و جوانان چند ماهی به چوب زده و به نظر ماهی‌های تازه‌ای هستند. اگر به سلامتی خود و خانواده اهمیت می‌دهید؛ اصلا سراغ این ماهی‌ها نروید.

اگر ماهی بسته‌بندی می‌خرید؛ باید این ماهی‌ها کالا مجوزدار و منجمد باشند.

۴- ماهی کامل بخرید

اگر ماهی تازه بدون بسته‌بندی و منجمد می‌خرید؛ حتما ماهی انتخاب کنید که کامل باشد. یعنی فیله ماهی، سر و دم یا بخشی از ماهی به شما پیشنهاد نشود!

باید فروشنده ماهی را جلوی چشمان شما پاک کرده و فیله کند. گاهی اوقات فروشنده به شما می‌گوید یک ماهی بزرگ بوده و بخشی از آن را فرد دیگری خریده و اکنون شما می‌توانید باقی ماهی را ارزان‌تر بخرید. هیچ‌گاه برای خرید ماهی چنین پیشنهادهایی را قبول نکنید.

۵- ماهی آشنا بخرید

ماهی بخرید که قبلا نامش را شنیده باشید. برخی ماهی‌فروش‌ها، انواعی از ماهی حرام، ماهی‌های غیرمجاز برای صید و خوراک، کوسه‌ماهی و غیره را به جای ماهی دریایی می‌فروشند. ماهی انتخاب و خریداری کنید که ظاهر، نام و نوع‌اش برای شما آشنا باشد.

ماهی شمال یا جنوب

این تصور کلا باطل است که ماهی جنوب بو می‌دهد و ماهی شمال بهتر است. اتفاقا، تنوع در ماهی‌های جنوب بیشتر و از نظر مزه خوشمزه‌تر هستند.

افرادی که دوست دارند ماهی با گوشتی نرم و پنبه‌ای بخورند؛ سراغ ماهی‌های شمال بروند و افرادی که طرفدار گوشت‌های ماهی فیله‌ای و سفت هستند؛ باید ماهی‌های جنوب را انتخاب کنند.

به علت فاصله زیاد ماهی‌های جنوب تا مرکز کشور، عموما باید با هواپیما یا ماشین‌های دارای یخچال و یخ حمل و نقل شوند. به همین علت هم گاهی مشاهده می‌شود ماهی‌های جنوب بو می‌دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم