زنان با این ۶ کار استرس و اضطراب ناگهانی را کنترل کنند

یک تحقیق می‌گوید تقریبا ۸۱ درصد زنان در طول هفته حداقل یک بار احساس اضطراب می‌کنند. برای بسیاری از زنان اضطراب وابسته به موقعیت یک امر عادی شده است.

مثلا ناگهان هراسان می‌شوند که غذا به موقع آماده نمی‌شود یا ممکن است همسرشان از طعم این غذا خوشش نیاید. انجام ندادن یک خرید اساسی خانه، نشستن لباس‌ها، سخنرانی در یک جلسه و کنفرانس، به موقع حاضر نشدن در محیط کار، اشتباه کردن در کار و ده‌ها موارد دیگر که شاید برای مردان عادی باشد؛ برای زنان ایجاد اضطراب می‌کند.

در حالی که شاید بسیاری از ما و اطرافیان ما تصور کنند اضطراب و استرس یک امر عادی در زندگی است و همه‌گیر شده است ولی اضطراب می‌تواند سلامتی و راحتی فرد را دچار اختلال کند، روی خواب و تمرکز او اثر منفی بگذارد و آرامش را دور از دسترس کند.

زنانی که به طور مرتب درگیر استرس، اضطراب و نگرانی‌های ناگهانی و آنی هستند؛ باید به پزشک مراجعه کرده و دنبال روش‌هایی برای آرام‌تر کردن خود باشند.

چه عوامل بیشتر زنان را مضطرب می‌کند؟

موفقیت در کار، کسب درآمد، بالا رفتن سن و نزدیک شدن به مرز بازنشستگی، یائسگی، بارداری، قاعدگی و مواردی نظیر این‌ها باعث تشدید استرس‌های زنان و موضوع اصلی نگرانی‌های آن‌ها است.

طبق گزارش انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، تشخیص اختلال اضطراب در زنان دو برابر مردان اتفاق می‌افتند. جنیفر شنون (Jennifer Shannon)، یک روان‌درمانگر فعال در کالیفرنیا درباره استرس زنان می‌گوید: «زنان اغلب گمان می‌کنند باید در تمام زمینه‌های زندگی خود درست به مرکز هدف بزنند و اگر نتوانند، فکر می‌کنند به نحوی شکست خورده‌اند. زنان تمایل دارند که عالی باشند، هرگز سر فرزندان‌شان داد نزنند، خانه را تمیز نگه دارند، بیشتر از دخل خرج نکنند و در ملاقات‌ها اثر خوبی روی دیگران بگذارند.»

در‌ نهایت زن‌ها مسئولیت همه را روی دوش خود می‌بینند.

۶ روش برای کنترل استرس و اضطراب

فارغ از اینکه زنان باید فکر سالم و منطقی داشته باشند و سعی کنند امور روزانه زندگی را درست ببینند؛ خواب عمیق و کافی داشته باشند و درباره روال‌های روزانه خود فکر کنند تا کمتر درگیر افکار مزاحم شده و استرس کمتری سراغ‌شان بیاید؛ ۶ کار زیر می‌تواند آن‌ها را در هنگام بروز استرس و نگرانی، آرام‌تر کند:

۱- چند بار نفس عمیق بکشید

تنفس عمیق سبب رسیدن اکسیژن بیشتر به مغز می‌شود و در بسیاری از تمرین‌های یوگا، مدیتیشن و ورزش‌های هوازی توصیه می‌شود. دمی عمیق داشته باشید و در حالیکه تا ۴ می‌شمرید به خود بگویید «آرام باش»، سپس بازدم را بیرون بدهید. این کار را یک دقیقه انجام دهید.

۲- خودتان را در آغوش بگیرید

همه تجربه به آغوش کشیدن عزیران و بعد آرام شدن را داریم. گاهی دوست داریم همسر و دوست خود را در آغوش بگیریم و گاهی پدر یا مادر خود را می‌بوسیم و به آغوشش پناه می‌بریم. مادران با بغل کردن فرزندشان آرامش پیدا می‌کنند.

اگر این افراد کنارتان نیستند؛ دکتر تامپسون روشی را به شما پیشنهاد می‌کند که به تنهایی قابل انجام است: «ساعدهایتان را از بالا به پایین بمالید، سپس بازوان‌تان را به دور خودتان بپیچید و فشار دهید.»

۳- کلمات و جملات آرامش‌بخش به خود بگویید

چاره‌ای نیست و باید هرچه سریع‌تر خود را آرام کنید تا ضربان نفس‌تان کاهش پیدا کند؛ فشار خون پایین بیاید و دوباره به روال عادی زندگی برگردید. پس، تلاش کنید ذهن خود را با گفتن کلمات آرامش‌بخش، جملات الهام‌بخش و یادآوری خاطرات خوب و خوش سرد کنید.

ترانه‌ها و شعرهای دوران کودکی را دوباره زمزمه کنید؛ حرف‌های مسخره‌بازی بزنید و با خودتان صحبت کنید.

۴- به ذهن‌تان مرخصی بدهید

گاهی اوقات هیچ‌کاری بهتر از آزاد کردن ذهن برای فرار از استرس و اضطراب نیست. این روزها، غالب زندگی‌ها همانند سیل‌های روانی هستند که همه‌چیز را با خود می‌برند.

انواع اخبارها و پیام‌ها، شبکه‌های اجتماعی، سریال‌ها و فیلم‌ها، پادکست‌ها و موسیقی‌ها، کنش‌ها و واکنش‌ها، انتظار کشیدن‌ها، ترافیک و غیره مجالی نمی‌دهند ذهن کمی آزاد باشد و بتواند خودش را بازیابی و بازپروری کند.

گوشی موبایل خود را خاموش کنید؛ تلویزیون را خاموش کنید؛ هیچ کاری نکنید و در گوشه‌ای آرام و دنج بنشینید و به طبیعت نگاه کنید.

۵- به جای جنگیدن، صلح کنید

گاهی اوقات منشا تمام استرس‌ها و اضطراب‌های ما به خاطر وضعیت جنگی است که در آن گرفتار شدیم. بیماری، بیکاری، بی‌پولی، آزار و اذیت یک دوست یا همسایه یا همسر، شکایت مدیر در کار در عین حالی که شما هم ناراضی هستید باعث می‌شوند بیشتر بجنگیم و تلاش کنیم زودتر از این وضعیت رها شویم ولی اوضاع بدتر می‌شود.

بهتر نیست تغییر استراتژی بدهیم و برخی اوقات به طور موقت با وضعیت فعلی کنار بیاییم و به عنوان یک تجربه بپذیریم تا دوباره باد موافقی به پرچم ما بوزد؟

۶- شفاف و واقع‌گرایانه اندیشیدن

زنان نباید از واقعیت‌های زندگی فرار کنند و به دنبال زندگی در رویاها باشند. گاهی اوقات درست و شفاف اندیشیدن کمک می‌کند بهتر تصمیم بگیریم و شادی‌های بیشتری داشته باشیم.

مثلا، تصمیم گرفتیم امسال پاییز برای خودمان یک بارانی بلند زنانه شیک بخریم. به موقع پول به دست ما نمی‌رسد. این می‌تواند شروعی بر یک دوره استرس و اضطراب باشد ولی درست دیدن مشکلات و برنامه‌ریزی برای آن کمک می‌کند هفته آینده برای خرید این بارانی به بازار برویم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم