تفاوت آب و هوا با هوا چیست؛ تغییرات اقلیمی جهان چگونه است؟

در اواخر ژانویه ۲۰۱۹، بزرگترین شهرهای ایالات متحده با برف و سرما پوشانده شد و هم‌چنین هشدار طوفان زمستانی به مردم داده شد. دونالد ترامپ ادعا می‌کند که سازمان‌هایی که برای تغییرات آب و هوا کنفرانس برگزار کرده و خود را برای تغییرات آب و هوا آماده می کنند، خائن هستند.

هم‌چنین او در توییتر خود نوشت:‌ باید به این گرمایش کوچکی که در زمین به وجود آمده، خوش‌آمد بگوییم.

ما در این مطلب قصد بررسی تغییرات آب و هوایی و به تفاوت هوا و آب و هوا می پردازیم.

طوفان‌های برفی نمونه‌هایی از این تغییرات آب و هوایی در زمین هستند. این طوفان‌ها به قدری خطرناک و برودت هوا را با خود به همراه داشتند که، در بسیاری از شهرهای درگیر، وضعیت فوق‌العاده اعلام شد.

 

تفاوت بین هوا و آب و هوا

در یک مثال بسیار ساده می‌توان بیان کرد که، هوا به شرایط روزمره جو اشاره می‌کند. مانند دما، میزان پراکندگی ابرها، سرعت و جهت باد و یا بارش‌هایی که ممکن است رخ دهد.

اما آب و هوا، شرایط میانگین هوا را درطول سال‌ها نشان می‌دهد. البته طبق اعلام سازمان جهانی هواشناسی، میانگین زمان برای ثبت تغییرات آب و هوایی، ۳۰ سال است.

 

اما آیا این بدین معنا است که در ۲۹ سال گذشته ما فقط شاهد هوا بوده‌ایم؟ جواب خیر است.

مثال واضحی را می‌توان درباره تغییرات آب و هوا بیان کرد.

آب و هوا مشابه لباس پوشیدن‌های ما در فصل‌های مختلف است. در آفریقای جنوبی، در ماه‌های ژانویه و فوریه که فصل زمستان است، شما می‌توانید لباس‌های تابستانی مانند تی‌شرت و شلوارک بپوشید.

اما هم‌زمان در کشورهای اروپایی و آمریکا می‌توان سرمای شدید فصل زمستان را احساس کرد و نیاز به پوشیدن لباس‌های گرم و زمستانی خواهیم داشت.

بنابراین ما می‌توانیم با پوشیدن لباس‌های مختلف در فصل‌های مختلف تغییرات آب و هوا را مشاهده کنیم.

برای مثال ممکن است، در حال‌حاضر که در فصل زمستان قرار داریم، فردا باران ببارد و ما مجبور به پوشیدن کفش و لباس بارانی باشیم. اما پس فردا ممکن است، هوا آفتابی و عالی باشد، به گونه‌ای که به شمال کشور سفر کرده و در دریای شمال شنا کنیم.

 

بنابراین کمد لباس می‌تواند به عنوان مشاهده تغییرات آب و هوا در زندگی و در طول سالیان باشد.

 همین جملات و مثال‌ها مربوط به آب و هوا است. بنابراین شرایطی که در یک مکان از کره‌زمین تجربه شده است، از مکان‌های دیگر متفاوت است. پس می‌توان تغییرات آب و هوا را آن‌گونه مشاهده کرد.

 

درک بهتر موضوع

آیا  دانش هواشناسی به معنای پیش‌بینی وضع هوا است یا پیش‌بینی تغییرات آب و هوا؟

پیش‌بینی هوا چیزی است که ما در اخبار و گزارش‌های سازمان هواشناسی مشاهده می‌کنیم. مانند حداکثر و حداقل دما و احتمال بارش. هم‌چنین اخطارهای هواشناسی نیز در این دسته قرار می گیرند.

این پیش‌بینی به شما کمک می‌کند تا بتوانید لباس مناسبی برای فردای خود بپوشید.

اما در پیش‌بینی‌های تغییرات اقلیمی آب و هوا، آماری که در سالیان گذشته ثبت شده و چندین سال آینده را نیز پیش بینی می‌کند، به ما نشان می‌دهد که کره‌زمین، در حوزه تغییرات اقلیمی به چه سمتی هدایت می‌شود.

 

هم‌چنین آب‌شدن یخ‌های قطبی و باران‌های موسمی بی‌موقع و سیل‌ها، نمونه بارزی از تغییرات آب و هوایی در کره‌زمین هستند که برای حل‌شدن و بروز پیدا نکردن این مشکلات، دولت‌ها و سازمان‌های جهانی در حال تلاش هستند.

در واقع گازهای گلخانه‌ای، آلودگی‌های صنعتی، خودروها و سیستم‌های گرمایشی فرسوده را می‌توان عوامل مهمی بر روی این تغییرات، معرفی کرد.

هم‌چنین، تلاش مردم و مسئولان کشورها و فرهنگ‌سازی نیز می‌تواند از عوامل پیشرفت در حوزه‌های آب و هوایی باشد.

مانند توافق آب و هوایی که به توافق پاریس معروف است. که ایالات متحده به فرمان ترامپ، از آن توافق خارج شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم