طلاق عاطفی خوب است یا بد؟

احتمالا شما هم چیزهایی درباره طلاق عاطفی شنیدید یا در میان خانواده و اطرافیان خود زوج‌هایی را دیدید که مصداق طلاق عاطفی هستند. این زوج‌ها از هم به طور رسمی طلاق نگرفته‌اند ولی عملا زندگی مشترکی ندارند و هیچ ارتباط و مهر و محبتی میانشان نیست.

طلاق عاطفی آن روی سکه ازدواج سفید است و با سرد شدن روابط عاطفی آغاز می‌شود.

وقتی زوج‌ها در زندگی مشترک به بن‌بست می‌خورند و روابط میان آن‌ها به سردی گرایش پیدا می‌کند؛ به دلایل مختلفی تصمیم می‌گیرند به طور رسمی طلاق نگیرند و هنوز زیر یک سقف در کنار هم زندگی کنند ولی هیچ ارتباط و رابطه‌ای میان آن‌ها نباشد.

سردی روابط عاطفی به تمام روابطی که با هم دارند؛ منتهی می‌شود. به مرور زمان، روابطی همچون رابطه روحی، جسمی، عاطفی و حتی گفتاری میان زوجین به سردی گرایش پیدا کرده یا قطع می‌شود و هریک سعی می‌کند کار، تفریح، دوستان و حتی حیوانات را جایگزین کمبود همسر کند.

اما سوال اساسی این است که طلاق عاطفی راه‌حل مناسبی است؟ چه معایب و مشکلاتی برای کانون خانواده دارد و چه آینده‌ای در انتظار زوج‌هایی است که طلاق عاطفی گرفتند.

طلاق عاطفی چیست؟

دو نوع طلاق داریم: طلاق فیزیکی و طلاق عاطفی.

در طلاق فیزیکی افراد به طور رسمی از یکدیگر جدا شده و دیگر کنار هم زندگی نمی‌کنند. زوج‌ها به طور کامل از زندگی همدیگر خارج شده و کاری به دیگری ندارند و جامعه هم متوجه می‌شود این دو فرد از یکدیگر جدا شدند.

اما در طلاق عاطفی، زن و مرد هنوز در کنار یکدیگر هستند و به ظاهر زندگی مشترکی دارند ولی پیوند عاطفی میان آن‌ها گسسته شده و هیچ رابطه عاطفی برقرار نیست. از نظر احساسی دیگر تعلقی به همدیگر ندارند و دل‌های آن‌ها از هم فاصله گرفته است. عملا، زن و مرد دارند یک زندگی مشترک بدون عاطفه را سپری می‌کنند.

زوج‌ها در طلاق عاطفی انگار فقط هم‌خانه هستند و سعی می‌کنند کاری به دیگری نداشته باشند. نه انتظاری از دیگری دارند و نه از دست او شاکی یا عصبانی می‌شوند.

چگونه طلاق عاطفی اتفاق می‌افتد؟

به زبان ساده، چگونه کار یک زن و شوهر به طلاق عاطفی کشیده می‌شود؟ طلاق عاطفی فقط مختص زوج‌های جوان یا زوج‌هایی که از ابتدای زندگی مشترک با هم مشکل داشتند؛ نیست و گاها در زوج‌هایی با ۱۵ تا ۳۰ سال سابقه زندگی مشترک شیرین و موفق هم دیده می‌شود.

دلایل زیادی برای طلاق عاطفی وجود دارد ولی عمده آن‌ها عدم درک درست از نیازها و عواطف طرف مقابل، عدم شناخت روحیات طرف مقابل، عدم موفقیت در برقراری ارتباط کلامی، گفتاری، فکری، جسمی و روحی با همسر، عدم برقراری یک ارتباط صحیح جنسی و سرد شدن روابط عاطفی به مرور زمان است.

نشانه‌های طلاق عاطفی

زن و شوهر به هر کاری دست می‌زنند تا از یکدیگر دور باشند و در کنار هم قرار نگیرند. غالب وقت خود را بیرون از خانه سپری می‌کنند و با دوستان، همکاران و برنامه‌های تفریحی و کاری خود هستند.

در خانه هم هریک به دنبال علاقه‌مندی‌های خودش است. یکی پای تلویزیون و شبکه‌های ماهواره‌ای نشسته و دیگری پای کامپیوتر و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است. با هم جایی نمی‌روند یا در مراسمی مشترک شرکت نمی‌کنند.

اهمیتی نمی‌دهند دیگری صبحانه و نهار و شام خورده یا نه، لباسی برای پوشیدن دارد یا نه، برنامه فردای او چیست و چه مشکلاتی دارد. در سکوت کامل کنار هم زندگی می‌کنند و هیچ دیالوگ محبت‌آمیزی رد و بدل نمی‌شود.

در درون خود از دیگری شاکی هستند ولی به زبان نمی‌آورند و این‌طور وانمود می‌کنند که سرنوشت دیگری برای آن‌ها اهمیت ندارد.

ویرانی‌های طلاق عاطفی

هرکسی سعی می‌کند از یک خانه دارای طلاق عاطفی فرار کند. هر دو طرف از نظر جسمی و روحی در وضعیت مناسبی قرار نمی‌گیرند و به خود صدمه می‌زنند.

توجه به سلامت افراد دیگر خانواده کمتر می‌شوند و از انجام وظایف خود به درستی سرباز می‌زنند. مسئولیت‌های خانه و خانواده را با سردی و بی‌میلی و بدون هیچ رغبتی انجام می‌دهند. تصور کنید زن در خانه آشپزی نمی‌کند و مرد نسبت به خرابی وسایل خانه یا خریدهای خانه بی‌تفاوت است.

امور فرزندان رها شده و کسی اهمیت نمی‌دهد آن‌ها چه می‌خواهند و الان باید چه کاری برایشان انجام داد. در این وضعیت، آشفتگی روحی و ذهنی بیشتر شده و گاهی به این منجر می‌شود که زن یا شوهر خانه دیگری گرفته و در آن زندگی می‌کند بدون اینکه طلاق فیزیکی گرفته باشد.

زن و شوهری که در طلاق عاطفی هستند؛ هرگز شاد نیستند و اگرچه شاید زیاد به تفریح و گردش و مسافرت و بودن با دوستان بروند و در ظاهر زندگی راحت‌تری دارند ولی در درون شادمان نیستند و رنج می‌برند.

طلاق عاطفی یک تهدید بزرگ برای خانواده‌ها است که متاسفانه در ایران هم زیاد مشاهده شده و هیچ آماری از آن در دسترس نیست. بسیاری از زوج‌ها به خاطر نگاه بد جامعه به طلاق فیزیکی، سراغ طلاق عاطفی می‌روند که ده‌ها برابر ویرانگرتر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم