غذاهایی که به کلیه‌های ما آسیب می‌رسانند

کلیه‌های ما یک عملکرد حیاتی دارند و آن تصفیه خون است. طبق تحقیقات دانشمندان، به طور میانگین کلیه‌ها در یک روز حدود ۲۰۰ کیلوگرم خون را تصفیه می‌کنند و در حدود ۲ کیلوگرم از خونی که تصفیه شده است در بدن دفع می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید کلیه‌ای سالم داشته باشید که بتواند خون شما را به طور عالی تصفیه کند، باید مراقبت‌هایی از آن داشته باشید.

ما در قندان غذاهایی که به کلیه آسیب می‌رسانند را به شما معرفی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

گوشت قرمز

بدن ما برای رشد و ساخت عضلات نیاز به گوشت دارد و گوشت‌ قرمز حاوی پروتئین است اما با توجه به اینکه گوشت قرمز دارای چربی اشباع است کلیه ما برای دفع متابولیسم دچار مشکل می‌شود. در نتیجه این چربی به بدنه کلیه می‌چسبد و باعث کاهش کارایی کلیه ما در هنگام تصفیه می‌شود.

علاوه ‌بر همه این مضرات، گوشت قرمز مخصوصا ارگانیک، حاوی مواد زیادی به نام پورین است که باعث تولید اسید اوره می‌شود. کلیه‌ها معمولا این اسید را تصفیه و دفع می‌کنند اما وقتی مقدار این ماده بیش از حد باشد، کلیه شروع به سنگ ‌سازی می‌کند.

نمک

سدیم در واقع یک ماده مهم است که به تعادل مایعات در بدن ما کمک می‌کند. این ماده در بدن با پتاسیم ترکیب می‌شود تا به اندازه کافی هیدراته شود و کلیه بتواند این ماده را تصفیه کند. اما هنگامی که شما بیش از اندازه نمک مصرف می‌کنید، کلیه‌ها مجبور به نگه‌داشتن بیش از حد این ماده بر روی آب می‌شوند و مایعی رقیق در کلیه ساخته می‌شود. در نهایت این ماده باعث افزایش فشار خون می‌شود و کلیه قادر به تصفیه حجم زیادی از خون نیست و در آخر باعث رسیدن خون تصفیه نشده به رگ‌های ما می‌شود.

کافئین

بسیاری از ما روزانه به کافئین نیاز داریم تا بتوانیم در طول روز بیدار و پرانرژی باشیم. اما چون کافئین یک نوع محرک برای بدن ماست، باعث سریع شدن جریان خون می‌شود و فشار خون را بالا می‌برد، در نتیجه، در کلیه به جای این‌که آب وجود داشته باشد، کافئین وجود خواهد داشت که منجربه سنگ سازی در کلیه می‌شود.

البته اگر شما مقدار زیادی آب در طول روز مصرف می‌کنید و مصرف قهوه و نوشابه در شما کم است، جای نگرانی نیست زیرا طبق گفته بالا کلیه با وجود آب زیاد در بدن، خون به راحتی تصفیه شده و به رگ‌های ما می‌رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم