عوارض بیماری‌ لثه و بیماری‌های مربوط به دهان و دندان

درد در لثه و دهان یکی از ناخوشایندترین بیماری‌ها است. بیماری لثه امروزه در بین مردم بسیار شایع است. اما باید این را هم بدانید که بیماری لثه در ایجاد بیماری‌های عفونی دیگر نیز نقش مستقیم و غیرمستقیمی دارد. پلاک‌ که یک ماده چسبنده حاوی باکتری است بر روی دندان‌ها ایجاد می‌شود و اگر به طور مرتب مسواک نزنید، این باکتری‌ها باعث سوزش و تحریک لثه‌های شما می‌شوند. از بدترین نکات نیز می‌توان این را گفت که این باکتری‌ها باعث بروز بیماری لثه شده و لثه را متورم و آلوده می‌کنند که بیماری ورم لثه نام دارد.

ما در این مقاله به بررسی این بیماری شایع و دردناک می‌پردازیم تا شما را با آن بیشتر آشنا کنیم.

 

اگر نسبت به بهداشت دهان و دندان خود بی‌اهمیت و یا کم‌اهمیت هستید، باید این مطلب را بگوییم که این بی‌اهمیتی منجر به بروز بیماری‌های پریودنتال می‌شود که باعث تضعیف ساختار‌های دندان‌هایتان می‌شود.

با توجه به شایع بودن بیماری لثه یا همان بیماری پریودنتال، می‌توان این آمار را نیز گفت که بیش از نیمی از بزرگسالان کشور آمریکا به بیماری لثه و یا مربوط به لثه مبتلا هستند.

هم‌چنین از عوارض‌های این بیماری نیز می‌توان به بروز آلزایمر، سرطان و حتی بیماری‌های تنفسی اشاره کرد.

 

مغز و لثه

 

اگرچه لثه‌ها در نزدیکی مغز انسان قرار دارند، اما معمولا بیماری‌های مربوط به لثه عصب‌های مغز را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد. اما با تحقیقات دانشمندان بر روی ۵۹۷ مرد در طول ۳۲ سال نشان داده است بیماری‌های لثه با بیماری‌های مغزی نیز ارتباط دارد.

محققان دریافتند که بیماری لثه باعث افزایش میزان بتاآمیلوئید در مغر می‌شود. این ماده یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های بروز آلزایمر است.

هم‌چنین، یک تحقیق دیگر نشان داده است که باکتری پورفیروموناس که در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر یافت شده است، در افراد مبتلا به بیماری‌های لثه‌ای نیز یافت می‌شود.

 

لثه و قلب

 

ممکن است تمام بیماران قلبی دچار بیماری‌های لثه نباشند و شاید افراد مبتلا به بیماری‌های لثه نیز به بیماری قلبی مبتلا نباشند. اما به نظر می‌رسد این دو بیماری با هم ارتباطی دارند.

البته افرادی که سیگار می‌کشند و یا از مشروبات الکلی استفاده می‌کنند، در بسیاری از مواقع دچار بیماری‌های مربوط به دهان و هم‌چنین بیماری‌های قلبی و عروقی نیز می‌شوند.

 

بررسی این موضوع که آیا بیماری‌های لثه به عنوان یک عامل مستقل، خطری برای قلب ایجاد می‌کنند یا خیر، هنوز مورد بحث دانشمندان است.

اما برخی نظریه‌ها نیز در مورد این موضوع وجود دارد. برخی معتقد هستند که التهابات دهان و دندان باعث آسیب به بافت رگ‌ها و در نهایت آسیب به سیستم قلبی می‌شود.

هم‌چنین، با توجه به این‌که بیماری‌های قلبی در اکثر موارد، با تکثیر باکتری‌ها بروز پیدا می‌کنند، نمی‌توان نقش بیماری‌های لثه و باکتری‌های دهان را نیز در بروز بیماری قلبی انکار کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم