آلرژی پنی‌ سیلین چیست و چه دلایلی دارد؟

شاید شما هم پیش خودتان فکر کنید که دچار آلرژی پنی‌ سیلین هستید، اما احتمالا اشتباه فکر می‌کنید. در واقع از هر ده نفر، نه نفر فکر می‌کنند که به آنتی‌بیوتیک‌ها حساسیت دارند و نسبت به آلرژی پنی‌ سیلین بی‌تفاوت هستند. دو پزشک از دانشگاه مک مستر مواردی را درباره حساسیت به پنی‌ سیلین گفته‌اند و آن را در مجله پزشکی کانادایی CMAJ نیز به چاپ رسانده‌اند.

ما دراین مقاله مواردی را درباره آلرژی پنی‌سیلین مطرح کرده و باور‌های درست یا نادرست درباره این حساسیت را به شما معرفی می‌کنیم.

 

آمار حساسیت

 

یکی از بیشترین گزارشات پزشکی درباره آلرژی پنی‌سیلین است. اما باید گفت که از هر ده نفر ممکن است فقط یک نفر به پنی‌سیلین حساسیت داشته باشد.

حدود ۱۰ درصد از مردم نیز به این آلرژی مبتلا هستند، حتی این آمار نیز ممکن است کمتر باشد و طبق آمارهای جدید حدود ۹۰ الی ۹۵ درصد افراد، به پنی‌سیلین هیچ حساسیتی ندارند.

دلایل این امر نیز، کاهش حساسیت‌های بدن در گذر زمان است و حتی ممکن است افرادی که قبلا به آلرژی پنی‌سیلین دچار بودند، شاید در گذر زمان این حساسیت در آن‌ها از بین رفته باشد.

 

گذر زمان

 

طبق موردی که در بالا به آن اشاره کردیم، گذر زمان، این حساسیت را از بین می‌برد. هم‌چنین این حساسیت در ۵۰ درصد افراد در طول ۵ سال و ۸۰ درصد در طول ۱۰ سال، از بین رفته است.

در حقیقت کسانی که بیش از ده سال است که واکنشی به پنی‌ سیلین نداشته‌اند، بعید است دوباره دچار این حساسیت شده باشند. البته بهتر است این افراد قبل از مصرف پنی‌ سیلین، آزمایش شوند و اگر نشانه‌های زیادی از آنتی‌بیوتیک‌ها در بدن آن‌ها وجود داشته باشد، باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

 

افراد مبتلا به آلرژی پنی‌ سیلین

 

افرادی که به این حساسیت دچار هستند باید بدانند که در هنگام مراجعه به پزشک و یا بیمارستان، باید این مورد را با پزشک خود در میان بگذارند.

درواقع افراد مبتلا، باید از مصرف آنتی‌بیوتیک‌های با دوز بالا جدا خودداری کنند، زیرا مصرف این دارو، خطر بروز بیماری‌‌های عفونی مثل استافیلوکوک و کلوستریدیوم را افزایش می‌دهد.

 

تشخیص اشتباه

 

برای تشخیص آلرژی پنی‌ سیلین بهتر است آزمایش‌هایی در طول زمان انجام دهید تا در هنگام مراجعه به پزشک، دچار مشکل نشوید.

هم‌چنین، نباید حالت‌هایی مثل حالت تهوع، به عنوان آلرژی به پنی‌سیلین محسوب شود. علاوه‌بر این‌ها، افرادی که در گذشته هیچ سابقه‌ای درباره این حساسیت نداشته‌اند، جای نگرانی برای آن‌ها وجود ندارد.

از عوارض حساسیت به پنی‌ سیلین می‌توان به تغییر رنگ چهره و تاول زدن، ضعف بدن و یا ورم کردن صورت، اشاره کرد.

هم‌چنین در مورد این بیماران بهتر است تا زمانی که هیچ تشخیصی از علائم حساسیت داده نشده است، از مصرف این ماده جدا خودداری کنند.

برای تشخیص این موضوع نیز بهتر است به پزشک متخصص آلرژی مراجعه شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم