استفاده از پیامک به جای مکالمه تلفنی، چرا؟

امروزه با رشد تکنولوژی در همه زمینه‌ها، مخصوصا تلفن همراه، مردم اغلب گوشی همراه شخصی دارند. در کشور امریکا یک شما سرویس تلفنی تحت عنوان خط تماس بحرانی وجود دارد، که اکثر افرادی که قصد خودکشی دارند، می‌توانند با این خط تماس گرفته و مشکلات خود را بیان کنند تا مشاوران مرکز بتوانند راهنمایی‌های لازم را به فرد بدهند. با این‌که این مرکز از مردم خواسته در مواقعی که دچار بحران‌های عاطفی هستند، از تماس تلفنی استفاده کنند، اما جمعیت روبه رشدی از مردم، ترجیح می‌دهند تا از پیامک استفاده کنند و توسط پیامک مشکلات را به گوش این مرکز می‌رسانند.

معاونت مرکز تماس مواقع بحرانی می‌گوید: “اکثر جوانان زیر ۱۷ سال برای ارتباط با ما از پیامک استفاده می‌کنند. البته اعتقاد شخصس من من این است که مردان به طور کلی، هنگامی که دچار مشکلات روانی و عصبی می‌شوند از تماس تلفنی استفاده می کنند. اما نوجوانان و جوانان برای پنهان کردن احساسات خود از مشاوران ما، ترجیح می‌دهند تا از سرویس پیامک استفاده کنند.”

 

البته فقط پسران جوان نیستند که از پیامک استفاده می‌کنند. رییس ارتباطات این مرکز می‌گوید:”۴۶ درصد از افرادی که با این مرکزتماس می‌گیرند، افراد ۱۷ ساله هستند که ۷۹ درصد آنان دختران هستند. به طور کلی کسانی که از پیامک به جای تماس تلفنی استفاده می‌کنند، افراد زیر ۲۵ سال هستند.”

 

راحتی در استفاده یا پنهان کردن خود؟

یکی از مزایای سرویس پیامکی این مرکز، راحتی برای مردم بوده است، زیرا کسانی که در لحظات بحرانی روانی قرار دارند، می ‌توانند با استفاده از این سرویس به سرعت، آسانی و به طور محرمانه مشکلات خود را مطرح کنند.

اگر چه تماس تلفنی و مکالمه با مشاوران این مرکز، تاثیر بسیار مثبتی در روند روان‌درمانی دارد، اما هنوز بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند که ازپیامک استفاده کنند.

طبق آمار، هنگامی که در سال ۲۰۰۰، پیامک وارد شبکه‌های ارتباطی انسان‌ها شد، تنها ۳۱ میلیون پیامک در یک ماه در آمریکا جابجا شد، اما این رقم در سال ۲۰۱۱ به ۲٫۳ تریلیون پیامک افزایش یافت.

البته این آمار فقط برای پیامک‌ها هستند و شامل پیامرسان‌های اینترنتی مانند واتس‌اپ و مسنجر فیسبوک نمی‌شود)

 

با رشد آمار استفاده از پیامک‌ها، یک کمپین اجتماعی به نام Do Something به وجود آمد که از طریق روش‌های مختلف، از مردم می‌خواست تا به جای استفاده از پیامک برای تماس با مرکز بحران، از تماس تلفنی استفاده کنند.

طبق گفته‌های رییس ارتباطات این مرکز، از سال ۲۰۱۳ که سرویس پیامکی این مرکز شروع به کار کرده است، روزانه بین ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ پیامک، توسط مشاوران این مرکز دریافت می‌شود.

طبق آمار دقیق‌تر، بیش از ۹۱ میلیون پیامک از سال ۲۰۱۳ تاکنون در این مرکز مبادله شده است. البته این مرکز هیچ‌گاه پیشنهادهای سختی برای مردم ندارد و هیچ اجباری برای استفاده از تماس تلفنی به جای پیامک وجود ندارد.

مرکز پیشگیری از خودکشی آمریکا در سال ۱۹۵۸ افتتاح گردید و تمرکز این مرکز بر روی سلامت روانی مردم است.

 

مشکلات پیامک

 

با توجه به این‌که آمار پیامک‌ها در این مرکز بیشتر از آمار تماس تلفنی است، مشاوران این مرکز برای درمان و ارائه راه‌حل به مردم، با مشکلات و چالش‌هایی روبهرو می‌شوند.

معاونت مرکز تماس توضیح می‌دهد که با توجه به عدم برقراری ارتباط صوتی فرد با ما، ارزیابی سلامتی فرد، بسیار دشوارتر می‌شود.

علاوه‌بر این‌ها، در پیامک ممکن است فرد سن خود و جنسیتش را فاش نکند و در روند درمان خود، اختلال ایجاد کند.

هم‌چنین، استفاده از پیامک‌ها روز‌به‌روز در این مرکز روبه رشد است، طبق آمار این مرکز، در طول سال ۲۰۱۸، ۶۶۵۵۴ نفر با این مرکز در ارتباط بودند که از این تعداد، ۱۱۴۰۷ نفر با استفاده از پیامک با این مرکز، ارتباط برقرار کرده‌اند.

 

1 نظر
  1. محمد می‌گوید

    محمد می‌گوید
    آقای ذاکری من ۴۵ گرم طلا دست دوم به نرخ ۴۴۰ تومان تو تاریخ چهار اسفند خریدم تا یک سال هم به پولش نیاز ندارم ولی حالا خیلی پشیمون شدم میخواستم ببینم به نظرتون تو سال آینده لا اقل به اندازه سود بانک ۲۰ درصد را به من برمیگردونه یا اصلا بفروشمشون بزارم بانک با سود ۲۰ درصد
    به نظر شما اشتباه کردم حالا چکار کنم وضعیت تو یال آینده چجوری میشه
    ممنون میشم کمکم کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم