آیا فیلترینگ اینستاگرام در سال ۹۸ منجر به افسردگی مردم می‌شود؟

با توجه به شایعات و اخبار مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام ما در این مطلب به این موضوع که آیا شبکه‌های اجتماعی باعث افسردگی ما می‌شوند یا خیر و ارتباط آن با ناهنجاری‌های امروزی می‌پردازیم. هم‌چنین اخباری هم در رسانه‌ها مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام پخش می‌شود که نگرانی خیلی از مردم را تشدید می‌کند و طبیعتا بایستی به این موضوع نیز پرداخته شود.

برای بررسی این‌که آیا این نوع شبکه‌های اجتماعی باعث افسردگی می‌شوند یا نه، با ما همراه باشید.

 

اخباری که اعلام می‌کنند شبکه‌های اجتماعی تاثیر منفی بر سلامت روحی افراد دارند، بسیار زیاد است. با این حال، محققان با تحقیقاتی که در دراز‌مدت انجام داده‌اند می‌گویند: این اتفاق ممکن نیست.

 

از سوی دیگر تاثیرات شبکه های اجتماعی بر روی جوانان بسیار زیاد است. برخی مطالعات نیز نشان داده‌اند که اعتیاد جوانان به تلفن‌همراه توسط  شبکه‌های اجتماعی زیاد شده است.

همین اعتیاد باعث بی‌خوابی، کم‌خوابی، اعتماد به نفس کم و خطر بیماری‌های روانی شده است. حالا با این تفاسیر نیز می‌توان اعلام کرد فیلترینگ اینستاگرام امر درستی است، اما با توجه به ذات انسان که میل به قانون‌گریزی دارد، آیا می‌توان گفت با فیلترینگ اینستاگرام تمام این مشکلات حل خواهد شد؟

 

اما گروهی دیگر از محققین اعلام کرده‌اند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی موجب افسردگی شده است. البته نکته قابل‌توجه این است که تحقیقات قبلی در یک نقطه و در مدت کوتاهی انجام شده بود. اما این تحقیق یک عملکرد بلندمدت داشته است.

 

تیلور هفر، نویسنده و استاد دانشگاه بروک در کانادا می‌گوید: ” برای این‌که ما از این تحقیقات نتیجه بگیریم باید از ابتدا به فردی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند، ملحق شویم و رفتار او را در بلند مدت ارزیابی کنیم. ما توانستیم در دو نقطه مختلف، این تحقیقات را انجام دهیم. “

 

 

تاثیر واقعی بر سلامت روحی  و روانی

 

مطالعات محققان بر روی دو گروه انجام شد. گروه اول متشکل از ۵۹۴ نفر از دانش آموزان کلاس ششم، هفتم و هشتم در کانادا بود. گروه دوم نیز شامل ۱۱۳۲ نفر از دانشجویان بود. این تیم تحقیقاتی، گروه دانشجویان را یک‌بار در سال، به مدت دوسال مورد بررسی قرار می‌دادند.

آن‌ها با طرح سوالات و مقدار زمان حضور نوجوانان و جوانان در شبکه‌های اجتماعی در روزهای هفته، تعطیلات و هم‌چنین فعالیت‌های آن‌ها مثل انجام تکالیف درسی و دانشگاهی و تمرین‌های ورزشی، تحقیقات خود را شروع کردند.

هم‌چنین این تیم تحقیقاتی، نشانه‌های افسردگی را در این جوانان بررسی می کردند.

در آخر محققان، داده‌های خود را تجزیه‌ و تحلیل کردند و جامعه آماری خود را نسبت به جنسیت وسن تفکیک کردند و در آخر متوجه شدند شبکه‌های اجتماعی در آینده نمی‌توانند بچه‌ها و جوانان را افسرده کنند.

با این‌حال با تفسیر این موضوع، ما نمی‌توانیم فیلترینگ ایستاگرام را عاملی برای بازدارندگی و افسرده نشدن جوانان خودمان، معرفی کنیم.

در اصل طبق تجربه‌ای که در مورد تلگرام داشتیم، می‌توان گفت فیلترینگ اینستاگرام فقط جوانان ما را به سمتی که نباید بروند، هدایت می‌کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم