چرا ثروتمندان خسیس هستند؟

درست یا غلط یک باور عمومی درباره افراد ثروتمند و پول‌دار وجود دارد: آب از دستشان چکه نمی‌کند!

یعنی به سختی خرج می‌کنند و حساب و کتاب ریال به ریال هزینه‌های خود را دارند. غالب ثروتمندان افرادی خسیس هستند یا حداقل باور عمومی این است که خسیس هستند و شما باید با زور وادارشان کنید دست در جیب کنند.

آمارها هم این موضوع را نشان می‌دهند. در هر دو فهرست بزرگ‌ترین خیرین و ثروتمندترین افراد سال فقط یک یا دو نام مشترک دیده می‌شود.

شاید بارها مشاهده کرده باشید که ثروتمندان ترجیح می‌دهند یک مسیری را پیاده بروند تا اینکه ماشین را از توی پارکینگ دربیاورند و بنزین مصرف شود. به چند چهارراه دورتر رفته و خرید میوه و تره‌بار خود را انجام می‌دهند؛ چون منصف‌تر است.

در مصرف آب، برق، گاز، اینترنت، صحبت با موبایل و چیزهای دیگر صرفه‌جویی می‌کنند. سعی می‌کنند ارزان‌ و اقتصادی خرید کنند و همیشه از تخفیف‌ها خبر دارند. عمده خرید می‌کنند که به‌صرفه‌تر باشد و نمی‌توانید به راحتی آن‌ها را راضی کنید برای سرویس و خدمات جدیدی پول بدهند.

سعی می‌کنند چیزهایی که نیاز دارند را خریداری کنند و خریدهای اضافه بر نیاز انجام نمی‌دهند. گوشی‌های گران‌قیمت نمی‌خرند تا اینکه توجیح اقتصادی داشته باشد. ماشین‌های گران‌قیمت و بسیار لوکس نمی‌خرند جز اینکه بدانند برایشان نفع اقتصادی دارد.

خسیس‌اند یا مدیریت مالی دارند؟

روان‌شناسان و حسابدارها به این گونه رفتارها، مدیریت مالی و مدیریت پول می‌گویند که دقیقا یکی از وجه تمایزهای میان فقرا و ثروتمندان است.

فقرا تصور می‌کنند باید پول‌دار شوند و بعد مدیریت مالی داشته باشند ولی ثروتمندان از روی اول روی خرج کردن پول حساسیت دارند و باید دلیل قانع‌کننده‌ای در ذهن‌شان شکل بگیرد تا هزینه کنند.

«پول‌تان را کنترل کنید در غیر این صورت، پول شما را کنترل می‌کند.» 

ثروتمندان ارزش پول و کسب درآمد را به خوبی می‌دانند و اطلاع دارند هزار تومان کمتر خرج کردن چه معنی در زندگی و چه نقشی در آینده دارد. آن‌ها می‌دانند یکی از روش‌های ثروتمند شدن، سود بیشتر نیست بلکه باید کمتر خرج کنند و خریدهایی اقتصادی داشته باشند.

به همین دلیل است که شما در جامعه می‌بینید غالب اوقات افراد متوسط و کم درآمد، هتل‌ها و تورهای گران‌قیمتی را رزرو می‌کنند ولی افراد ثروتمند، تورهای لحظه آخری نصیب‌شان می‌شود.

اگر شما هرچه‌قدر پول دربیاورید؛ اگر یک مدیریت مالی و کنترل هزینه نداشته باشید؛ فقیر باقی می‌مانید. در تاریخ، افراد ثروتمند زیادی بودند که با عدم مدیریت صحیح درآمدها و سرمایه خود به افرادی فقیر و محتاج بدل شدند.

پول بخش مهمی از زندگی ثروتمندان است. شاید در ظاهر وقت زیادی برای آن صرف نمی‌کنند ولی روی آن نظارت کاملی دارند.

پس، اگر می‌خواهید شما هم فردی ثروتمند و پولدار باشید؛ باید از هم‌اکنون مدیریت مالی زندگی‌تان را به دست بگیرید و از دخل و خرج خود حساب بکشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم