یک روش کاملا عملی برای فراموش کردن خاطرات بد

در ذهن همه ما یک سری خاطرات خوب و یک سری خاطرات بد ذخیره شده است.

از یادآوری خاطرات خوب سرحال و شادمان می‌شویم ولی مرور خاطرات و اتفاق‌های ناخوش‌آیند و بد ما را ضعیف‌تر می‌کند. اتفاقا مغز انسان قدرت عجیبی در یادآوری خاطرات بد دارد و تمام صحنه‌ها و جزئیات را به طور کامل به خاطر سپرده و جلوی چشم شما می‌آورد.

یادآوری خاطرات بد و اتفاق‌هایی که دردناک هستند و شما در آن‌ها مقصر هستید؛ باعث از دست رفتن اعتماد به نفس‌تان می‌شوند. به همین دلیل، طی ده‌های گذشته تحقیقات زیادی روی این موضوع شده و روش‌هایی برای فراموش کردن خاطرات بد یا پاک کردن کامل آن‌ها از ذهن پیشنهاد شده است.

روان‌شناسان می‌گویند با تمرکز ذهنی، مثبت‌اندیشی، ورزش، مرتب‌سازی ذهنی و تمرین فراموش کردن خاطرات بد باید خاطرات بد را از ذهن خارج کنیم ولی همه انسان‌ها نمی‌توانند فرآیندهای ذهنی خود را کنترل و مدیریت کنند.

غالب اوقات یک عکس، یک حرف، یک شی، یک انسان و یک تلنگر آن‌ها را به آن خاطره بد پرتاب می‌کند و دوباره درگیر یادآوری و تکرار آن می‌شوند. ذهن ما برای به خاطرسپاری رویدادها باید یک روند یادگیری قدرتمند را طی و آن‌ها را به صورت کدهایی ذخیره کند.

ما برای فراموش کردن یک خاطره بد باید این کدگذاری ذهنی را بشکنیم و روند یادگیری قدرتمند مغز را مختل کنیم که کار چندان ساده‌ای هم نیست ولی براساس آموزش‌های تکنیک NLP و همین‌طور آموزش‌های کتاب‌هایی مانند «افزایش قدرت اراده در ۷ روز یا کمتر» یک روش فوری و کاربردی برای پاک کردن افکار منفی داریم.

چگونه خاطرات بد را از ذهن خود پاک کنیم؟

بدون اینکه درگیر توضیح فرآیندهای پیچیده ذهنی شویم و بخواهیم از نظر علمی دلایل مفید بودن این روش را بحث کنیم؛ سراغ آموزش راه‌حل فوری پاک کردن خاطرات بد از ذهن می‌شویم.

روش کار به این صورت است که هر گاه ذهن شما شروع به یادآوری آن خاطره بد کرد؛ چشم‌های خود را از این سو به آن سو بچرخانید و سعی کنید روی یک نقطه خاص خیره نشوید. مرتبا از جهتی به جهت دیگر نگاه کنید و حتما هم نباید سر خود را بچرخانید.

به این ترتیب اجازه نمی‌دهید روند مرور و ثبت خاطره بد به سادگی انجام و این خاطره روی ذهن شما اصلاحا لود شود.

وقتی که شروع به بازی کردن با چشمانتان کردید؛ خیلی زود متوجه می‌شوید که قادر نیستید واقعه را دیگر به یاد آورید که این کاملا طبیعی است. برای به خاطر آوردن آن واقعه بد باید چشم‌های شما روی نقطه ثابتی متمرکز شود و بعد وارد خلسه ملایمی شوید که باعث حک شدن عمیق خاطرات در ذهنتان می‌شود.

ممکن است دوباره پس از چند دقیقه آن خاطره بد سراغ‌تان بیاید. پس، هر بار با هشیار شدن ذهن شما شروع به چرخاندن چشم از نقطه‌ای به سوی نقطه دیگری کنید و این کار را آن‌قدر ادامه دهید تا دیگر تصویر شفافی از آن خاطره بد در ذهن شما باقی نماند.

اگر این تکنیک را چند روز مرتبا استفاده کنید؛ مطمئن باشید شدت عاطفی آن خاطره بد کاسته شده و دیگر تصاویر شفاف و واضحی از آن در ذهن نخواهید داشت.

از جمله دیگر روش‌هایی که برای تقویت اراده ذهنی و مبارزه با خاطرات بد پیشنهاد می‌شود؛ بازی‌های فکری، گوش دادن به موسیقی و حتی خوردن مواد مغذی برای پرورش قدرت ذهنی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم