تکلیف سرمایه گذاری پژو، سیتروئن و هیوندای پس از خروج از ایران چه می‌شود؟

با خروج آمریکا از برجام بسیاری از شرکت‌های خارجی حاضر در صنعت ایران در حال خروج و تعلیق سرمایه گذاری‌های خود هستند که از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت‌های خودروسازی اشاره کرد که معروف‌ترین آن‌ها گروه PSA بود که به گروه پژو – سیتروئن نیز در ایران مشهور بود و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های آمریکا از ایران خارج می‌شود!

گروه پژو – سیتروئن در خبری که توسط رویترز منتشر شد مدعی شده بود که با همکاری مقامات فرانسوی به دنبال کسب معافیت از آمریکا برای ادامه همکاری با ایران است ولی ترامپ و وزیر امور خارجه آمریکا صراحتا اعلام کردند که به هیچ شرکت و کشوری اجازه همکاری با ایران را نخواهند داد!

تکلیف سرمایه گذاری پژو، سیتروئن و هیوندای

پس از آن صحبت‌ها و شایعاتی پیرامون تعلیق فعالیت‌های شرکت‌های دیگر از جمله هیوندای در ایران شد که این شرکت به تازگی خط تولید یکی از محصولات پرفروشش در ایران را افتتاج کرده بود. کرمان موتور که طرف قرارداد و شریک ایرانی هیوندای محسوب می‌شود، به تازگی خط تولید هیوندای النترا را با حضور مهندسی هیوندای افتتاح نموده که این شروع کار همزمان با خروج آمریکا از برجام شد!

یکی از سوالاتی که کاربران فضای مجازی مطرح می‌کنند این است که تکلیف سرمایه گذاری‌های انجام شده توسط پژو، سیتروئن و هیوندای چه می‌شود؟ با توجه به اینکه این شرکت‌ها به صورت یک طرفه حضور خود را در ایران ملغی می‌کنند، طبیعتا امکان انتقال تجهیزات را نخواهند داشت و میلیون‌ها دلاری که برای راه اندازی خطوط تولید در ایران انجام داده‌اند نیز به طرفین ایرانی ارث خواهد رسید!

تکلیف سرمایه گذاری پژو، سیتروئن و هیوندای

البته این اتفاق مشروط به این است که طرف ایرانی در قرارداد همکاری خود تعهدی مبنی بر بازگرداندن سرمایه گذاری انجام شده حتی با وجود بدعهدی طرف مقابل را نداده باشد!

گفتنی است که شرکت‌های مذکور با خودروسازان زیر در ارتباط بودند:

پژو: در پروژه ایکاپ با ایران‌خودرو همکاری می‌کرد و پژو ۲۰۰۸ از جمله محصولات پسابرجامی این شرکت بود.

سیتروئن: در واحد کاشان سایپا فعالیت داشت که C3 اولین محصول پسابرجامی این شرکت بود که در عرض چند دقیقه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه از آن فروخته شد و حالا تکلیف مشتریان آن‌ها مشخص نیست!

هیوندای: با شرکت کرمان موتور همکاری دارد و فعلا خبر رسمی مبنی بر خروج این شرکت منتشر نشده است ولی خروج این شرکت از ایران حتمی و قطعی است!

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم