چرا آبمیوه یک نوشیدنی سالم نیست و نباید جایگزین میوه شود؟

غالب مردم آبمیوه را یک نوشیدنی سالم می‌دانند و روزانه چندین لیوان آبمیوه طبیعی می‌نوشند. برخی هم تصور می‌کنند آبمیوه‌ها حاوی ویتامین و خواص خوراکی بیشتری نسبت به میوه‌ها هستند چون عصاره میوه‌ها و بهترین جایگزین برای آن‌ها هستند.

اما یک حقیقت کمتر گفته شده درباره آبمیوه‌ها وجود دارد و آن قند و کالری موجود در این نوشیدنی‌ها است. قند و کالری یک لیوان آبمیوه برابر با قند و کالری موجود در نوشابه شیرین و حتی گاهی بیشتر از آن است.

حالا، بسیاری از مردم با عدم آگاهی از این موضوع، هنگامی که به رستوران می‌روند یا در میهمانی‌ها و جشن‌ها ترجیح می‌دهند آبمیوه به جای نوشابه سفارش بدهند و از این انتخاب هم بسیار راضی و شادمان هستند.

آبمیوه بیشتر از نوشابه قند دارد

غالب آبمیوه‌ها آن چیزی که نشان می‌دهند؛ نیستند و حداقل حاوی طعم‌دهنده‌ها هستند. حتی اگر روی یک آبمیوه نوشته شده باشد «از کنسانتره تهیه نشده است» یا «۱۰۰٪ خالص» باز هم مطمئن باشید این آبمیوه‌ها برای ماه‌ها و شاید یک سال در انبار و مخازن بزرگ نگه‌داری شده و برای برگرداندن طعم و بو به آن، طعم‌دهنده دارد.

نکته مهم دیگر این است که شاید آبمیوه همان ویتامین، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان و خواص دیگر میوه را داشته باشد ولی فاقد فیبر است و از سوی دیگر قند بالایی دارد.

برای نمونه، به قند و کالری موجود در ۳۵۰ میلی‌گرم کوکاکولا و آبمیوه توجه کنید:

  • کوکاکولا: ۱۴۰ کالری و ۴۰ گرم شکر (۱۰ قاشق چای‌خوری)
  • آب سیب: ۱۶۵ کالری و ۳۹ گرم شکر (۹٫۸ قاشق چای‌خوری)

خبر بد اینکه قند موجود در بیشتر انواع آبمیوه‌ها مشابه نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر است و حتی کل کالری برخی از آبمیوه‌ها از این نوشیدنی‌ها نیز بیشتر است!

این قند سریعا جذب بدن شده و بزرگ‌ترین آسیب را به کبد می‌رساند که ترشح کننده ماده انسولین برای تنظیم کردن میزان قند خون است.

وقتی شما یک میوه کامل می‌خورید؛ زمان زیادی صرف جویدن و بلعیدن آن می‌شود. قند موجود در میوه چون همراه با فیبر مصرف شده، به تدریج وارد خون بدن شده و کنترل آن برای کبد آسان‌تر است. این قند به آرامی تجزیه و آزاد می‌شود و از سوی دیگر چون احساس سیری می‌کنیم؛ نمی‌توانیم زیاد میوه بخوریم.

آبمیوه‌ها چاق‌کننده هستند

این نکته را هم فراموش نکنید که کالری‌های مایع بسیار چاق‌کننده هستند. کالری‌های مایع ما را سیر نمی‌کنند ولی قند زیادی داشته که باعث چاقی می‌شوند. مطالعات فراوانی نشان می‌دهد که مصرف آبمیوه با افزایش خطر چاقی و دیابت نوع ۲ مرتبط است، درحالی‌که مصرف میوهٔ کامل موجب کاهش این خطر می‌شود.

بنابراین، هیچ جایگزینی برای میوه بهتر از خوردن خود میوه کامل نیست. هرگز تصور نکنید آبمیوه یک نوشیدنی سالم است و می‌تواند جایگزین نوشابه و دیگر نوشیدنی‌های قندی شود.

حتی اگر خودتان آبمیوه را تهیه کرده باشید که ۱۰۰ درصد طبیعی و سالم است؛ باز هم حاوی مقدار زیادی قند و کالری‌هایی است که زود توسط بدن و خون جذب می‌شوند.

به طور کلی، توصیه می‌شود افراد مقدار کمی آبمیوه مصرف کنند و بدانند که یک نوشیدنی شیرین است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم