وقتی دلتان می‌گیرد؛ این ۸ کار حالتان را خوب می‌کنند

برخی روزها شاد هستید و از ته دل احساس خوشحالی می‌کنید و برخی روزها غمگین، ناراحت و افسرده هستید؛ انگار دلتان گرفته است.

غم و اندوه تمام وجود ما را فرا گرفته و دنبال راهی برای رهایی از آن هستیم. البته، این غم و ناراحتی در افراد مختلف چند ساعت یا چند روز و هفته طول بکشد. منشا غم و اندوه هم در این ماجرا اهمیت دارد.

روان‌شناسان و پزشکان روانی می‌گویند تا حدود غم و ناراحتی برای انسان مفید و کاملا طبیعی است ولی نباید حالتی جدی و طولانی مزمن شده به خود بگیرد. براساس توصیه روان‌شناسان، بهتر است وقتی دلتان می‌گیرد؛ کارهای زیر را انجام دهید تا دوباره به حالت عادی برگردید:

۱- خانم‌ها بروید خرید

شکی نیست که بیرون زدن از خانه و خرید کردن می‌تواند روحیه انسان را تغییر دهید؛ به‌ویژه در خانم‌ها که روشی درمانی برای رهایی از غم و ناراحتی است. برای خودتان چیز کوچکی خرید کنید تا حواس‌تان کمی از عامل غم و ناراحتی پرت شده و سطح دوپامین و سروتوئین را در بدنتان افزایش دهید

۲- موسیقی گوش کنید

گوش دادن به موسیقی یکی از معروف‌ترین روش‌های برطرف کردن دلتنگی و فرار از ناراحتی است. حالا، موسیقی غمگین گوش کنید یا موسیقی شاد؛ به خودتان بستگی دارد. باید موسیقی گوش کنید که واقعا حال‌تان را بهتر کند.

۳- ورزش و پیاده‌روی کنید

همین‌که از خانه بیرون زده و شروع به قدم زدن می‌کنید؛ متوجه می‌شوید زندگی در جریان است و هیچ اتفاق مهمی در دنیا نیفتاده است. برای آدم غمگین، بدترین چیز تنهایی و انزوا است. جنب و جوش، ورزش و دویدن به کلی حال شما را دگرگون خواهد کرد؛ به‌طوری که در بازگشت به خانه اصلا آدم قبل نیستید.

۴- درددل کنید

فکر می‌کنم همه ما این ترفند را بلد هستیم. دردددل با بهترین دوست و رفیقی که هیچ قضاوتی درباره مسایل ندارد و فقط خوب گوش می‌کند و شما را آرام خواهد کرد؛ بهترین راه‌حل درمان دلتنگی و ناراحتی است.

درددل کردن با فردی قابل‌اعتماد مانند دوست صمیمی، روان‌درمانگر (روان درمانی)، درمان‌شناس (تراپیست) یا حتی عضوی از خانواده مانند مادر روش بسیار خوبی برای برطرف‌کردن ناراحتی است.

۵- خدا را یاد کنید

ذکر خدا منبع آرامش و انرژی‌های مثبت است. نماز خواندن، قرآن خواندن، صبحت با خدا و حضور در یک مکان مقدس مانند امام‌زاده‌ها می‌تواند کمک کند زودتر به آرامش برسیم و غم درونی خود را از یاد ببریم. بسیاری از افراد در جامعه ما فقط با یاد خدا به جنگ مشکلات می‌روند.

۶- کتاب بخوانید

افراد زیادی را می‌شناسم که به محض اینکه دلشان می‌گیرد و احساس می‌کنند غمگین هستند؛ سری به یک کتاب‌فروشی زده و کتابی خریده و سریعا شروع به خواندنش می‌کنند. در مطالعه قدرت و جادویی هست که شاید در هیچ کار دیگری نباشد. خواندن یک صفحه کتاب می‌تواند شگفت‌انگیز باشد.

۷- چیزی بنویسید

باور نمی‌کنید ولی درصد بالایی از رمان‌ها، داستان‌های کوتاه، یادداشت‌ها و کتاب‌های چاپ شده در دنیا حاصل دوران ناراحتی، افسردگی و اندوه نویسنده هستند. کاغذ سفیدی پیش روی خود قرار دهید و خودکار را به دست گرفته و هر چه دل تنگتان می‌خواهد بنویسید؛ بدون اینکه مهم باشد چی می‌نویسید.

۸- گریه کنید

برخی افراد گریه را ناشی از ضعف یا آسیب‌پذیری می‌دانند؛ اما واقعیت این است که گریه پاسخ طبیعی بدن در برابر احساس غم است. برخی اوقات بهتر است به جای سرکوب کردن یک احساس غم، آن را بیرون بریزیم. گریه کردن باعث سبک‌تر شدن افراد می‌شود. شک نکنید اشک ریختن باعث بهتر شدن حال‌مان می‌شود.

1 نظر
  1. فرشید می‌گوید

    پول درمان همه دردهاست

    خوشم اومد ۳
    دوست نداشتم ۳

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم