۵ چیزی که برای پاکسازی کبد و رفع کبد چرب باید خورده شود

کبد ما در واقع، یک کنترل‌کننده اصلی در بدن ما است و توانایی تصفیه نوشیدنی‌های الکلی، غذاهای چرب و شیرینی‌ها را دارد. در واقع کبد توانایی دفع متابولیسم داروها و پاک‌کردن خون را نیز دارد. اما کبد چرب که امروزه در بسیاری از مردم دیده می‌شود، توانایی انجام این کارها را به طور کامل نخواهد داشت. در واقع کبد چرب، در دسته بیماری‌های خطرناک قرار می‌گیرد.

ما در این مطلب غذاها و نوشیدنی‌هایی که باید برای پیشگیری یا درمان کبد‌ چرب خورده شوند را معرفی می‌کنیم.

 

قهوه و چای

 

قهوه خطر ابتلا به سیروز کبدی و سرطان کبد را کاهش می‌دهد و التهابات کبد را کمتر می‌کند. قهوه به دلیل جلوگیری از ایجاد سلول‌های چربی در کبد، بیماری‌های کبد را کاهش می‌دهد.

هم‌چنین، چای سبز نیز سلامت کبد را بهبود می‌بخشد.

البته بیماران کبد چرب، باید در روز، ۵ الی ۱۰ فنجان چای سبز بخورند. البته بیماران کبدی به هیچ‌وجه نباید از مکمل‌های چای‌سبز استفاده کنند.

 

گریپ‌ فروت

 

این میوه که در دسته مرکبات قرار دارد، به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها بهترین میوه برای درمان کبد چرب است. در واقع دو آنتی‌اکسیدان در این میوه، به نام‌های Niringenin و Naringin به کاهش التهابات کبد چرب و محافظت از سلول‌های کبد، کمک می‌کنند.

این میوه توانایی کبد در برابر مشروبات الکلی و غذاهای چرب را، به شدت افزایش می‌دهد.

 

زغال‌اخته

 

زغال‌اخته حاوی دسته‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها به نام آنتوسیانین است. در واقع اگر بیماران کبد چرب، ۳ الی ۴ روز در هفته ذغال‌اخته بخورند، بافت اسکار و فیبروز کبد محافظت می‌شود.

علاوه‌بر این، ذغال‌اخته از انواع سرطان‌های کبدی و بیماری کبد چرب پیشگیری می‌کند.

 

انگور

 

انگور؛ به ویژه انگور قرمز حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است. مصرف انگور التهابات کبد چرب را کاهش می‌دهد. هم‌چنین مصرف منظم انگور قرمز خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

یک آزمایش کوچک در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب، نشان داد که مصرف روزانه عصاره انگور باعث بهبود عملکرد کبد آن‌ها شده است.

البته ساختار عصاره انگور از خود انگور و هم‌چنین شراب انگور متفاوت است.

 

آب چغندر

 

اگر از چغندر خوشتان نمی‌آید بهتر است درباره سلیقه خود تجدید‌نظر کنید. در واقع آب چغندر حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بتالین است.

این مواد، التهابات در کبد چرب را کاهش داده و باعث افزایش آنزیم‌های سم‌زدای کبد می‌شوند.

البته اگر طعم چغندر باب میلتان نباشد، باید این میوه و آب‌میوه را از این لیست حذف کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم