خوردن زیاد شکلات سیاه در مهمانی‌های نوروز ۹۸ کار خوبی است؟

شکلات سیاه یا تلخ و یا هر نوع از شکلات‌ها دارای مزایایی برای بدن هستند، مانند تامین نیازهای تغذیه‌ای بدن و افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها. اما ما در این مطلب قصد داریم عوارض مثبت خوردن شکلات زیاد از نوع شکلات سیاه را شرح دهیم.

 

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

 

از آن‌جایی که ترکیبات شکلات سیاه رگ‌ها را در برابر اکسیداسیون و کلسترول کمتری حفاظت می‌کند، هم‌چنین بهتر است شکلات سیاه یا تلخ در هفته دوبار مصرف شود.

اگر این مقدار مصرف، همیشه ثابت بماند، خطر آهکی شدن رگ‌ها و هم‌چنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی تا ۵۷ درصد کاهش می‌یابد.

بنابراین می‌توان خوردن زیاد شکلات را در برخی از زمان‌ها مفید دانست. اما می‌توان از عوارض جانبی این شکلات به کاهش فشار خون، اشاره کرد.

قدرت خارق‌العاده اکسیدان‌ها

 

دانشمندان برای اندازه‌گیری اکسیدان‌ها در بدن آزمایشی تحت عنوان Orac را انجام می‌دهند. این آزمایش میزان آنتی‌اکسیدان‌های غذاها و میوه‌ها را اندازه‌گیری می‌کند.

در این آزمایش، دانه‌های کاکائو خام و فرآوری شده میزان بسیار زیادی از آنتی‌اکسیدان را نشان دادند. در واقع میزان مصرف زیاد آنتی‌اکسیدان در مدت طولانی ضرری برای بدن ندارد، اما مصرف زیاد آن می‌تواند منجر به سکته‌ قلبی و حتی مرگ شود.

پس بهتر است در نوروز ۹۸ از خوردن زیاد شکلات اجتناب کنید.

 

بهبود سلامتی قلب و عروق

 

اگر شما از داروهای فشار خون استفاده می‌کنید، بهتر است از خوردن زیاد شکلات خودداری کنید. شکلات سیاه‌ توانایی تمیز کردن رگ‌ها و شریان‌های ما را دارد.

اما این تمیزی در طولانی مدت، به قیمت پایین آمدن فشار خون تمام خواهد شد. اگر شما از هیچ مشکل قلبی و عروقی رنج نمی‌برید، می‌توان گفت مصرف شکلات سیاه برای کمک به رگ‌ها، مفید است.

 

تعادل LDL و HDL کلسترول

 

پزشکان برای کنترل سطح کلسترول از کلمات HDL و LDL استفاده می‌کنند. اگر میزان کلسترول خون کم باشد آن را با LDL معرفی می‌کنند و اگر هم میزان آن بالا باشد، با HDL نشان می‌دهند.

اما شکلات تیره، تعادل بر روی سطح کلسترول خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را انجام می‌دهد. در واقع اگر سطح کلسترول خون بر روی LDL باشد، اکسیدان‌های کلسترول به پوشش رگ‌های قلبی آسیب زده و باعث وقوع انواع سکته‌ها و بیماری‌های قلبی می‌شود.

تقویت بدن

 

برای تقویت و تامین انرژی بدن، شکلات تیره بهترین چیز است. البته شکلات‌های شیری و سایر شکلات‌ها از این مزیت برخوردار نیستند و بهتر است خوردن زیاد شکلات شیری و یا شکلات‌های رنگی را متوقف کنید.

در واقع شکلات تلخ یا سیاه ۱۰۰ گرمی، اگر حاوی ۷۰ الی ۸۰ درصد کاکائو باشد، ۱۱ گرم آن فیبر و مابقی مواد، مس و منگنز بدن را تامین می‌کند.

هم‌چنین، با خوردن زیاد شکلات تلخ، شما بیش از نیمی از آهن و منیزیم بدن خود را تامین خواهید کرد. البته خوردن این شکلات ۶۰۰ کالری به بدن شما انرژی می‌دهد. پس بهتر است به مقدار آن توجه کنید، تا دچار مشکلات قند و دیابت نشوید.

حفاطت از پوست در برابر نور خورشید

 

موادی در شکلات تیره به نام فلاونول وجود دارد که طبق تحقیقات دانشمندان، این ماده توانایی حفاظت از پوست در برابر اشعه‌های خورشید را دارد.

هم‌چنین طبق این تحقیق، نشان داده کسانی که حدود بیش از ۱۲ هفته، از شکلات تلخ و یا سیاه مصرف کرده‌اند، میزان نفوذ جریان خون در رگ‌های پوستی آن‌ها بهبود یافته است.

علاوه‌بر همه این‌ها، خوردن زیاد شکلات سیاه پوست را نرم و مرطوب نگه می‌دارد.

 

عملکرد بهتر مغز

 

شکلات تلخ و یا سیاه در بهبود جریان خون در بدن، عالی عمل می‌کند. خوردن زیاد شکلات نه تنها باعث بهبود جریان خون در مغز و پوست می‌شود، بلکه به جریان خوب خون در مغز کمک می‌کند.

هم‌چنین، خوردن زیاد شکلات خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی مثل آلزایمر را کاهش می‌دهد. البته مصرف زیاد این شکلات باعث اعتیاد بدن به کافئین شده و درصورت قطع مصرف این شکلات، ممکن است دچار سردرد و بیماری‌های مربوط به مغز و سر شویم.

 

سخن آخر:

 

ما در این مطلب بیشتر به مزایای شکلات تلخ و یا سیاه اشاره کردیم، اما این مزایا تا زمانی برای بدن ما مزیت حساب می‌شوند که عوارض جانبی نداشته باشند. متاسفانه خوردن زیاد شکلات عوارضی مانند دیابت و بیماری‌های مربوط به قند را خواهد داشت.

هم‌چنین، بهتر است شکلات را هرروز مصرف نکرده و در صورت نیاز یا علاقه، شروع به مصرف آن کنید. البته ما در این مطلب فقط به شکلات سیاه و تلخ با میزان ۷۰ درصد کاکائو اشاره کردیم.

پس بهتر است از مصرف شکلات‌های شیری و شکلات‌های رنگی جدا خودداری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم