برای پیشگیری یا درمان آرتروز از چه غذاهایی استفاده کنیم؟

درد مصافل، درد انگشتان پا و درد شانه‌ها، همه این دردها نشانه‌های بیماری آرتروز هستند. آرتروز یک کلمه تخصصی برای درد مفاصل و بیماری‌های مفصلی است. بیش از صد‌نوع آرتروز در دنیا وجود دارد و یکی از عوامل اصلی ناتوانی در اکثر مردم آمریکا، بیماری آرتروز است.

از آن‌جایی که آرتروز جزء التهابات مزمن است، ممکن است این بیماری شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های ناشی از درد و التهاب قرار دهد.

ما بنا داریم در این مطلب مواد‌غذایی که ضد‌ دردهای آرتروز و مفاصل هستند را معرفی کنیم. جالب است بدانید بسیاری از آتروزها به این غذاها جواب مثبت داده و در پیشگیری یا درمان آرتروز موثر هستند.

 

غذاهای حاوی ویتامین C

اگر شما به مرکبات، علی‌الخصوص پرتغال علاقه دارید، این بهترین مزیت برای شما محسوب می‌شود. ویتامین C باعث کند‌شدن روند آرتروز در بدن می‌شود.

هم‌چنبن، علاوه‌بر پرتغال می‌توانید ویتامین C را از منابعی مثل توت‌فرنگی، آناناس، نعناع، کلم بروکلی، گوجه‌فرنگی و فلفل به دست بیاورید.

سعی کنید از مکمل‌های ویتامین C استفاده نکنید، زیرا استفاده زیاد و مکرر از این مکمل‌ها منجر‌به ایجاد سنگ کلیه می‌شود.

علاوه‌بر همه این مزایا، ویتامین C به ترمیم استخوان‌ها، غضروف‌ها و سایر اجزای اسکلت بدن کمک شایانی می‌کند.

 

مواد غذایی حاوی آنتوسیانین

 

آنتوسیانین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را در میوه‌های قرمز رنگ و سبزیجات پیدا کرد.اگر شما از بیماری‌های مفصلی مثل نقرس یا استئوآرتریت رنج می‌برید، سعی کنید از گیلاس و یا آب گیلاس استفاده کنید.

هم‌چنین، آنتوسیانین‌ها دارای خواص بسیار زیادی مثل ضد‌دردی، ضد‌ویروسی و ضد‌سرطانی هستند. هم‌چنین این مواد برای کمک به بیماران قلبی، افراد چاق و جلوگیری از عفونت مثانه، بسیار تاثیرگذار است.

میوه‌های حاوی آنتوسیانین‌ها شامل توت‌فرنگی، تمشک، انگور و زغال اخته می‌باشند.

 

مواد غذایی حاوی ویتامین D و کلسیم

 

از آن‌جایی که بیماری‌های مفصلی مربوط به استخوان‌ها هستند، شما باید از استخوان‌های خود محافظت کرده تا در آینده از بیماری‌های مفصلی رنج نبرید. برای تقویت استخوان‌ها نیز، نیاز به کلسیم و ویتامین D دارید.

هردوی این مواد در فرآورده‌های لبنی پیدا می‌شوند. برای پیشگیری از آرتروز بهتر است از ماست یونانی کم‌چرب استفاده کنید.

هم‌چنین، اگر شما از مواد لبنی دیگری نیز استفاده می‌کنید، بهتر است از لبنیاتی استفاده کنید که کمترین میزان چربی و قند را داشته باشند.

منابع دیگر کلسیم و ویتامین D شامل سبزیجاتی مثل اسفناج، کلم و کلم بروکلی می‌باشند. هم‌چنین، کلم بروکلی حاوی مقدار بسیار زیادی از سولفورافان است که در تقویت غضروف‌های بدن ما نقش بسیار موثری دارد.

 

غذاهای فیبردار

 

اضافه کردن مواد‌غذایی فیبردار به رژیم غذایی شما می‌تواند در دراز مدت تاثیر بسیار خوبی بر روی استخوان‌ها و هم‌چنین بدن شما بگذارد.

فیبرها برای درمان بیماری‌های قلبی، دیابتی و آرتروز بسیار موثر و مثبت هستند. منابع فیبرها نیز شامل غلات (نان گندم)، بلغور جو و لوبیا هستند.

هم‌چنین علاوه‌بر مزیت پیشگیری یا درمان آتروزها، شما می‌توانید از این موادغذایی مقدار بسیار زیادی اسیدفولیک نیز برای بدن خود دریافت کنید.

 

سخن آخر

پیری، غذاهای التهاب‌آورد و برخی از عفونت‌ها قادر به بروز آرتروز در بدن ما هستند. برای کمک به درمان این بیماری خوردن یک رژیم سالم غذایی، ضروری است.

خودداری از خوردن گوشت، شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، چربی‌ها و برنج تنها بخشی از درمان و پیشگیری این بیماری هستند.

بنابر‌این بهتر است، از همین حالا در هرسنی که هستید، رژیم غذایی مناسبی را برای خود انتخاب کرده و آن‌را استفاده کنید تا در آینده از بروز بیماری‌هایی مثل آرتروز، بیماری‌های قلبی و عفونتی جلوگیری کنید.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم