سردرد واقعا چیست و چه زمانی سر درد می‌کند؟

سردرد یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در حوزه سلامت می‌باشد، اکثر مردم نیز در طول زندگی خود، آن را تجربه می‌کنند. سردرد می‌تواند درهر فردی، با هرسن و جنسیت و نژادی رخ دهد. هم‌چنین، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، تقریبا نیمی از افراد بزرگسال در سراسر دنیا به سردرد مبتلا می‌شونئ

سردرد می‌تواند ناشی از وجود استرس و اضطراب باشد و یا براثر اختلالات سلامتی مثل میگرن یا فشار خون بالا به وجود آید. این سردردهای مزمن ممکن است باعث بروز مشکلاتی دیگر در بدن ما شوند و در روند کار و درس‌خواندن نیز اخلال ایجاد کنند.

 

علت وقوع

 

سردرد می‌تواند در هر قسمتی از سر مثل هردو طرف و یا فقط در یک محل اتفاق بیافتد. انجمن بین‌المللی سردرد، این بیماری را به دو دسته سردرد‌های اولیه و سردرد‌های ثانویه تقسیم‌بندی کرده است.

سردرد اولیه

این نوع از درد مستقل است که به طور مستقیم توسط عوامل یا ساختار‌های بیماری، ایجاد می‌شوند و مکان‌ها و ساختارهای حساس به درد را در سر، تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.

مکان‌های حساس سر شامل رگ‌های خونی، عضلات مغز و اعصاب سر‌و‌گردن هستند. هم‌چنین این دسته از سردرد ممکن است توسط تغییرات فعالیت‌های شیمیایی در مغز نیز ایجاد شود.

بیماری‌هایی مثل میگرن، سردرد خوشه‌ای و سردرد تنشی، جز این دسته از سردردها هستند.

سردرد ثانویه

در این نوع از بیماری، عوامل دیگری به جز بیماری‌ها توانایی ایجاد سردرد را دارند. به عبارت دیگر، ممکن است بروز این بیماری مربوط به عوامل دیگری باشد.

 

طیف بسیار گسترده‌ای از عوامل مختلف، توانایی وقوع این نوع از سردرد را دارند. این عوامل شامل:

گوشت بوقلمون

تومور مغزی

لخته‌شدن خون

خونریزی در داخل یا اطرف مغز

ضربه‌های شدید به سر

کمبود آب در بدن

استفاده بیش از حد داروها

و سکته‌های مغزی هستند.

اگر این بیماری در بدن شما بسیار رخ می‌دهد، باید آن‌را جدی گرفته و به یک پزشک متخصص مغز‌و‌اعصاب مراجعه کنید.

 

درمان

 

اکثر سردرد‌های ساده و معمولی با استراحت و داروها، درمان می‌شوند. داروهای ضد‌درد و ضد‌افسردگی در درمان این بیماری موثر هستند.

البته پیشنهاد ما به شما این است که در صورت وقوع سردرد ابتدا به پزشک مراجعه کنید، زیرا استفاده بیش از حد داروها نیز طبق گفته‌های بالا، منجر به بدتر شدن اوضاع می‌گردد.

در موارد شدیدتر مثل وجود تومورها و لخته‌های خون نیز، چاره‌ای جز مراجعه به بیمارستان و عمل جراحی ندارید.

طب سوزنی

این طب سنتی، به احتمال زیاد سر‌دردهای مزمن شما را تسکین می‌دهد. اما این روش را، گزینه دوم خود برای درمان سر‌درد انتخاب کنید. بهترین گزینه، مراجعه به پزشک متخصص ماست.

هم‌چنین، درمان‌های گیاهی و هیپنوتیزم نیز روش‌هایی برای درمان این بیماری هستند. اما تحقیقات و شواهدی، دال‌بر این‌که این روش‌ها تاثیر‌گذار هستند یا نه، ارائه نشده است.

برخی از سردرد‌ها نیز ممکن است ناشی از کمبود مواد مغذی مثل منیزیم و ویتامین B باشند. بنابراین برای پیشگیری و یا درمان این بیماری، بهتر است رژیم غذایی سالمی را مصرف کنیم.

 

ادامه دارد…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم