غذاهای مضر برای بیماران تیروئیدی که باید از آنها دوری کنند

تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل است که در قسمت پایین گردن قرار دارد و هورمون‌هایی که در تنظیم متابولیسم، ضربان قلب، رشد، دمای داخل بدن و بسیاری از چیزهای دیگر نقش موثری دارند. بیماری‌های تیروئید اغلب به طور ژنتیکی به وجود می‌آیند، اما استرس، سموم و رژیم غذایی نیز در وجود این بیماری نقش دارند. بیماران تیروئیدی هم‌چون سایر بیماران باید در رژیم غذایی خود تجدیدنظر کنند. ما در این مطلب لیست موادغذایی که برای بیماران تیروئیدی مضر هستند را منتشر کرده‌ایم تا بیماران تیروئیدی از خوردن این موادغذایی اجتناب کنند.

 

دو نوع اصلی بیماری تیروئید مربوطه به کم‌کاری تیروئید و پرکاری تیروئید است. کم‌کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که در این غده هورمون کافی وجود نداشته باشد.

هم‌چنین کم‌کاری تیروئید می‌تواند هنگامی رخ دهد که غده هیپوفیز مغز نتواند پیام‌های مهم را برای تیروئید ارسال کند تا این غده هورمون‌های لازم را منتشر کند.

از علائم کم‌کاری تیروئید نیز، افزایش وزن، خستگی، افسردگی و وقوع زیاد بیماری سرماخوردگی است.

در بیماران تیروئیدی که غده آن‌ها پرکار است نیز این بیماری بدین صورت اتفاق می‌افتد که این غده، هورمون‌های لازم را بیش از حد آزاد می‌کند که این مشکل کمبود هورمون‌ها در بدن را به همراه دارد.

علائم تیروئید پرکارنیز شامل کاهش وزن، استرس، حساسیت به گرما و ضربان نامنظم قلب است.

 

فست‌فودها

 

غده تیروئید از غذاهای مورد مصرف ما، برای تولید هورومون‌های T3 و T4 توسط ید، استفاده می‌کند. در واقع این غده تنها عضو بدن است که از ید استفاده می‌کند.

فست‌فودها نیز حاوی مقدار زیادی نمک هستند، اما نمک‌های فست‌فودها مقدار کمی ید دارند. در واقع ما در خانه خود از نمک یددار استفاده می‌کنیم، اما در رستوران‌های فست‌فود هیچ اجباری برای استفاده از نمک یددار وجود ندارد.

بنابراین، بیماران تیروئیدی از خوردن ساندویچ‌ها و فست‌فودها اجتناب کنند.

 

غذاهای فرآوری‌شده

 

غذاهای فرآوری‌شده نیز مانند غذاهای آماده، بسته‌بندی شده هستند. اما این غذاها حاوی مقدار زیادی سدیم هستند، بی‌آنکه از موادی مثل ید برخوردار باشند.

بهتر است بیماران تیروئیدی هنگام خرید این نوع از غذاها به برچسب سلامتی آن نگاهی بیاندازند و مقدار سدیم و قند آن غذا را مورد بررسی قرار دهند.

هم‌چنین در صورتی که مجبور به استفاده از غذاهای آماده و کنسرو‌شده نیستید، بهتر است از غذاهای سالم و خانگی استفاده کنید.

 

سویا

 

در سال‌های اخیر، با توجه به جایگزینی سویا برای محصولاتی مثل گوشت، شواهد و تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف سویا تاثیر منفی بر عملکرد غده تیروئید در بیماران تیروئیدی دارد.

سویا توانایی جذب ید از مواد غذایی را از غده تیروئید سلب می‌کند. البته طبق گفته محققان، اگر بدن شما دچار کمبود ید نباشد، مشکلی در مصرف سویا نخواهید داشت.

 

گوشت ارگانیک

 

مصرف گوشت ارگانیک مانند جگر، دل و قلوه در سال‌های اخیر بسیار کم شده است، اما این گوشت‌ها برای بدن بسیار مفید هستند.

اما مصرف زیاد این نوع از گوشت‌ها در بیماران تیروئیدی منجر‌به عملکرد منفی غده تیروئید می‌شود.

این گوشت‌ها حاوی مقدار زیادی اسیدلیپوئینک هستند که استفاده بیش‌از حد این اسید، بر غده تیروئید بسیار تاثیر منفی دارد.

هم‌چنین، بیماران تیروئیدی که از داروهای مخصوص تیروئید استفاده می‌کنند، به هیچ‌وجه نباید از این نوع گوشت‌ها مصرف کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم