آیا سرب موجود در رژ لب باعث سرطان می‌شود؟

با توجه به مصرف زیاد رژ لب در بین خانم‌ها و علاقمندی بسیاری از خانم‌ها به این وسیله آرایشی، قصد داریم بررسی کنیم که آیا سرب موجود در رژ لب سرطان‌زا است و در مدت بلند مشکلی برای خانم‌ها پیش می‌آورد؟ این تحقیق به این علت انجام شد که روزی یک نفر، لینک مقاله‌ای را به اداره غذا و دارو آمریکا فرستاد، که سطح مقدار سرب را در ۴۰۰ عدد رژ لب نشان می‌داد.

شاید پیش خود بگویید که امروزه، سرب در همه مواد لازم زندگی ما وجود دارند، اما خطرناک نیستند. اما متاسفانه باید این مورد را گفت که موسسه ملی بهداشت آمریکا، سرب را در دسته مواد سمی و بسیار خطرناک قرار داده است، در این دسته‌بندی، سرب به عنوان ماده‌ای سرطان‌زا و خطرناک شناخته شده است.

 

تجارت یا سلامت؟

سرب یک فلز طبیعی است که ار خاک به دست می‌آید و در ساخت همه چیزها مثل لوله‌ها و باتری‌ها استفاده می‌شود. هم‌چنین از سرب جهت تولید رنگدانه‌های لوازم آرایشی نیز استفاده می‌شود.

در سال ۲۰۰۹ اولین تحقیق بر روی رژ لب صورت گرفت، هنگامی که دانشمندان سرب را در رژ لب پیدا کردند، این آزمایش را بر روی ۴۰۰ رژلب انجام دادند.

نتایج این آزمایش که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، نشان می‌داد که سطح سرب موجود در همه رژلب‌ها بسیار پایین بوده و خطری برای سلامتی انسان ندارد.

طبق اعلام اداره غذا و دارو آمریکا، سطح غلظت موجود سرب در لوازم آرایشی باید ۲۰ ppm باشد. طبق نتایج این آزمایش سطح سرب موجود در رژلب‌ها، بین ۱ ppm تا ۷٫۱۹ ppm بود.

 

اما با این‌حال، منتقدین به این آزمایش، مدعی هستند که سطح سرب موجود اعلام شده توسط این آزمایش‌ها واقعی نیستند و مقدار سرب در لوازم آرایشی بیش از حد استاندارد است.

طبق این ادعا، آن‌ها معتقد هستند که برندهای آرایشی بزرگ با همکاری اداره غذا و دارو آمریکا، نتایج این آزمایش را دستکاری کرده‌اند تا فروش محصولات آن‌ها افت نکند.

اما این را باید گفت که، در رژ لب یک پوشش سربی وجود دارد، اما سرب نمی‌تواند به راحتی از پوست لب، وارد بدن ما شود و مصرف رژ لب برای بزرگسالان خطری ندارد.

 

اما این مورد درباره کودکان صدق نمی‌کند، باید این موضوع را نیز گفت که بدن کودکان، ۵۰ درصد از سربی که با پوستشان در تماس است را جذب می‌کند.

این مقدار در بزرگسالان، ۸ درصد است. اگر از رژ لب زیاد مصرف می‌کنید، بهتر است از رژلب‌هایی استفاده کنید که سطح سرب‌ آن‌ها بسیار پایین باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم