آیا باید روزانه ۱۰ هزار قدم پیاده‌روی کنیم تا سالم بمانیم؟

Closeup of athlete female feet in running shoes jogging on the road early in the morning. Healthy lifestyle.; Shutterstock ID 306027875; Purchase Order: 301018; Job: Newsletter

اگر با اپلیکیشن‌های تناسب اندام و قدم‌شمار کار کرده باشید؛ حتما می‌دانید که به طور پیش‌فرض روی ۱۰ هزار قدم پیاده‌روی روزانه تنظیم شدند. یعنی هدف اولیه تعریف شده برای آن‌ها طی کردن ۱۰ هزار قدم در روز است.

درباره کیفیت و دقت اندازه‌گیری این اپلیکیشن‌ها بحث‌های زیادی مطرح است. بسیاری از این اپ‌ها نمی‌توانند میان پیاده‌روی آهسته با دویدن تفاوتی بگذارند در حالی‌که انرژی مصرف شده از بدن انسان متفاوت است.

همین‌طور، اگر خودتان هم تست کرده باشید؛ قدم‌شمار دو گوشی یک اندازه مصرف کالری یا تعداد قدم‌های برداشته شده را نشان نمی‌دهند.

به هر حال، این اپلیکیشن‌ها به طور مرتب کاربر را دعوت می‌کنند در طول روز ۱۰ هزار قدم برداشته تا به او تبریک گفته و در صفحه اصلی اسمارت‌فون پیام تبریک باشکوهی نمایش دهند. اما مسئله اصلی این است که این ۱۰ هزار قدم از کجا آمده و چقدر علمی و صحیح است؟ آیا واقعا برای داشتن یک زندگی سالم باید هر روز ۱۰ هزار قدم پیاده‌روی کنیم؟

ایده‌آل‌ترین عدد برای قدم روزانه

جالب است به شما بگوییم که هیچ تحقیق علمی و دقیقی پشت سر ۱۰ هزار قدم پیاده‌روی روزانه نیست و بیشتر یک سابقه تاریخی دارد. پیش از شروع بازی‌های المپیک توکیو، یک شرکت بازاریابی اقدام به فروش قدم‌سنجی به نام Manpo Kei را آغاز کرد که در آن man به‌معنی ۱۰ هزار، po به‌معنی قدم و kei به‌معنی متر است. این ابزار بسیار موفق بود و از آن زمان عدد ۱۰ هزار رایج شد.

از آن زمان تا کنون ده‌ها تحقیق پیرامون تعداد قدم‌های لازم برای سلامتی در یک روز انجام شده است. تحقیقاتی پیرامون تعداد قدم‌های روزانه زنان و مردان در سنین مختلف، پیاده‌روری افراد مسن و زنانی که سن بالایی دارند.

نتایج این تحقیقات بسیار متفاوت است. در حالی‌که غالب این تحقیقات می‌گویند هر انسان باید در طول روز بین ۷ هزار تا ۱۰ هزار قدم پیاده‌روی کند؛ برخی تحقیقات از ۵ هزار قدم و برخی دیگر از ۸ هزار قدم نام می‌برند.

زنانی که روزانه ۴ هزار قدم پیاده‌روی می‌کنند؛ بسیار سرحال‌تر و سرزنده‌تر از زنانی هستند که مثلا ۲۷۰۰ قدم برداشتند. برخی از پزشکان و شرکت‌های سلامتی و تناسب اندام می‌گویند ۷۵۰۰ قدم در روز می‌تواند سلامتی افراد را تضمین کند.

بسیاری از مردم با دستکاری هدف اولیه اپلیکیشن‌های قدم‌شمار سعی می‌کنند انگیزه کافی برای خودشان بسازند. مثلا، تعداد قدم‌های روزانه را به ۹ هزار یا کمتر کاهش می‌دهند ولی در یک بازه زمانی کوتاه مدت چنین چیزی جواب می‌دهد و باز هم در درازمدت باید روی قدم‌های بیشتر تمرکز کنند.

اگر به موضوع‌های ورزش، تناسب اندام، لاغری و کاهش وزن علاقه دارید؛ خواندن مطالب زیر را از دست ندهید:

۵+۱ نکته مهم در انتخاب و خرید کفش ورزشی

آیا عرق کردن زیاد باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود؟

کدام ورزش‌ها شما را لاغرتر می‌کنند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم