بی خوابی چه تاثیراتی بر روی بدن ما می‌گذارد

بی خوابی را می‌توان حسی بد برای انسان توصیف کرد. بی خوابی باعث از بین رفتن مغز و در نتیجه ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود. هم‌چنین بی خوابی در محیط کار نیز، اثراتی بر روی بدن ما می‌گذارد که ما در این مطلب این موضوع را بررسی می‌کنیم.

 

خواب آلودگی در محیط کار

 

محققان در تحقیقات خود به بررسی رفتار انسان‌های خواب‌آلود پرداختند. در این تحقیقات انسان‌هایی که از بی خوابی رنج می‌بردند مورد آزمایش قرار گرفتند.

در این آزمایش در رو‌به‌روی انسان‌های مورد آزمایش، صفحه نمایشی قرار داشت و هر ۲۰ ثانیه چند حرف از حروف الفبا به آن‌ها نمایش داده می‌شد و سپس از آن‌ها این حروف پرسیده می‌شد.

در نتیجه این تحقاقات مشخص شد که مردمی که از بی خوابی زیادی برخوردار هستند حافظه ضعیف‌تری نسبت به آن‌هایی که خواب کافی دارند، برخوردارند.

 

اهمیت به حافظه و موضوع بی خوابی

 

این آزمایشات ممکن است ساده و احمقانه باشد اما نتایج این آزمایشات می‌تواند پیامدهای جدی برای کسانی که بی خوابی و یا کم خوابی دارند، داشته باشد.

به عنوان مثال، اغلب جراحان در دوره کارآموزی خود، بی خوابی و کم‌ خوابی دارند. این امر می‌تواند منجر به خطاهای پزشکی عجیب و غریبی که امروزه شاهد هستیم، شود. مانند جا گذاشتن وسایل جراحی در داخل بدن بیمار و دوختن اشتباهی بدن بیمار.

هم‌چنین بی‌خوابی می‌تواند عواقب جدی‌تری در زمینه‌های دیگر نیز داشته باشد. مانند حادثه هسته‌ای سال ۱۹۸۶ در نیروگاه چرنوبیل که بی خوابی کارمندان بخش کنترل تاثیر زیادی بر رفتار آن‌ها در هنگام وقوع حادثه داشته و نتوانستند تصمیمات درستی بگیرند.

مثال دیگر در مورد کشتی اکسون والدز بود که بر اثر تصمیمات اشتباه خدمه و کاپیتان کشتی، این کشتی با ۴۲ میلیون لیتر بنزین در نزدیکی آب‌های آلاسکا غرق شد و فاجعه زیست‌محیطی را در سال ۱۹۸۹ به بار آورد.

 

می‌توان نتیجه این تحقیقات را این‌گونه ارزیابی کرد: حفظ تعادل ساعت کار و ساعت خواب از مهم‌ترین عوامل کنترل بدن است.

این تحقیق فقط اشاره به بی‌خوابی در محیط کار نمی‌کند، بلکه طبق آمار پلیس آمریکا، افرادی که بی خوابی و کم خوابی داشته‌اند بیشتر از کسانی که در حالت مستی رانندگی کرده اند، تصادفات بیشتری داشته‌اند.

بنابراین کنترل ساعت خواب علاوه بر سرحال بودن در محیط کار، امنیت را نیز برای ما به ارمغان می‌آورد.

از عوارض مهم بی خوابی می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

اختلال در عملکرد مغز و عدم توانایی در ارائه تصمیمات حساس و به موقع

بیشترین آسیب بی خوابی در دوره کودکی و نوجوانی می‌تواند بروز پیدا کند.

هم‌چنین بی خوابی، نظم ساعت بدن را از بین می‌برد و باعث خواب‌های بی‌موقع و چرت‌زدن می‌شود.

 

هم‌چنبن ما در این مطلب به توصیه‌های بنیاد ملی خواب در ایالات متحده، در خصوص زمان خواب مناسب برای هر سن، می‌پردازیم:

نوزادان بین ۱ تا ۳ ماه: روزانه ۱۴ الی ۱۷ ساعت خواب

نوزادان بین ۴ تا ۱۱ ماه: روزانه ۱۲ الی ۱۵ ساعت خواب

کودک نوپا بین ۱ تا ۲ سال: ۱۱ الی ۱۴ ساعت خواب

نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ سال: ۸ الی ۱۰ ساعت خواب

بزرگسالان ۱۸ تا ۶۴ سال: ۷ الی ۹ ساعت خواب

سالمندان: ۷ الی ۸ ساعت خواب

از جمله بیماری‌هایی مانند  فشارخون و سکته‌های قلبی از اثرات بی خوابی است. به همه این موارد افزایش وزن و چاقی را هم اضافه کنید تا حساس بودن بدن نسبت به خواب، را کاملا درک کنید.

در آخر این نکته را نیز باید گفت که اگر بی‌خوابی به هر دلیلی باشد، چه عمدی و چه سهوی مانند کار شبانه، عوارض بسیار بدتری را به همراه دارد.

مانند: بدخوابی شبانه، افسردگی و اختلالات هورمونی. پس بهتر است در ساعات خواب خود کمی تجدید‌نظر کنیم تا از بی خوابی رنج نبریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم