آیا مصرف بیش از اندازه میوه مضر است؟ خوردن چه میزان میوه در طول روز توصیه می‌شود؟

میوه‌جات در هر رژیم غذایی یافت می‌شوند و کمتر فردی پیدا می‌شود که درباره فواید آن‌ها برای سلامتی بدن انسان چیزی نداند.

خوردن میوه‌ها خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش داده و سرشار از انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین C، پتاسیم و فولات (یا ویتامین B9) هستند.

اما برخی از افراد به خاطر قندی که در میوه‌ها وجود دارد؛ از خوردن بیش از حد آن‌ها اجتناب می‌کنند یا نگرانی‌هایی درباره خوردن میوه‌ها هر چند کم دارند. در واقع، این افراد تصور می‌کنند خوردن یک سیب یا پرتغال می‌تواند سلامتی‌شان را به خطر بیندازد!

در اینجا، سوال مهمی که باید جواب دهیم؛ چه میزان خوردن میوه در طول روز مناسب است و آیا مصرف بیش از اندازه میوه برای سلامتی مضر است؟

میوه‌ها مملو از ماده غذایی بسیار مهم فیبر هستند. فیبر ماده‌ای با مزایای بسیار زیاد است. باعث کاهش کلسترول خون می‌شود و با کمی مصرف آن احساس سیری خواهید کرد. به همین دلیل، در بسیاری از رژیم‌های غذایی از میوه‌جات استفاده شده است تا افراد کمتر احساس گرسنگی کنند.

فواید و مضرات مصرف بیش از اندازه میوه

به طور کلی، کمتر فردی پیدا می‌شود که بتواند زیاد میوه بخورد. بسیاری از افراد با خوردن چند قاچ از میوه‌ها احساس سیری می‌کنند و حتی نمی توانند یک پرتغال، سیب درختی و هلو را تا آخر بخورند.

به این ترتیب، مصرف بیش از اندازه میوه کامل کار دشواری است. طبق آمار منتشرشده، از هر ۱۰ آمریکایی گاهی تنها یک نفر میزان میوه توصیه‌شده در طول روز را مصرف می‌کند.

در تحقیقی که اخیرا توسط سازمان بهداشت امریکا انجام شده است؛ به ده نفر به‌مدت دو هفته، ۲۰ میان‌وعده هشتاد گرمی میوه دادند. پس از پایان این دوره، آزمایش‌ها نشان داد هیچ‌گونه مشکل از بابت سلامتی ندارند. تحقیقات مشابه دیگری هم انجام شده است که باز نشان می‌دهد خوردن بیش از حد میوه هیچ‌گوشی مشکلی برای افراد سالم ایجاد نمی‌کند.

در برخی تحقیقات، آزمایش‌ها نشان داده افرادی که میوه بیشتری مصرف کردند؛ در وضعیت سلامتی بهتری هم قرار دارند و مثلا کاهش وزن پیدا کردند؛ از نظر ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و کربوهیدرات‌ها در وضعیت خیلی خوبی قرار دارند و ایمنی بدن‌شان افزایش پیدا کرده است.

توصیه کارشناسان درباره خوردن میوه

با وجود نتایج این تحقیقات، پزشکان و کارشناسان تغذیه اصلا پیشنهاد نمی‌کنند افراد فقط رژیم‌های غذایی میوه بگیرند یا به خوردن میوه اکتفا کنند. همین‌طور، اصلا زیاده‌وری در خوردن میوه پیشنهاد نمی‌شود.

به‌ویژه، افراد دیابتی باید با برنامه‌ریزی و کنترل شده میوه مصرف کنند. اگر می‌خواهند روزی ۳ سیب درختی بخورند؛ بهتر است هر سیب در یک میان وعده مصرف شود و از خوردن با هم آن‌ها خودداری کنند.

طبق توصیه‌های متخصص‌های تغذیه، بهتر است میزان میوه و سبزیجات مصرفی در طول روز، حداقل به چهارصد گرم یا سه میان‌وعده هشتاد گرمی برسد.

میان‌وعده هشتاد گرمی تقریبا میوه‌ای به اندازه توپ تنیس خواهد بود. اگر هم بتوان میوه یا سبزی را در فنجان قرار داد، این میان‌وعده معادل با یک فنجان خواهد بود.

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد خوردن ۲ تا ۵ میان وعده میوه برای انسان کافی خواهد بود. میوه‌ها هم مانند هر خوراکی دیگر، خوردن بیش از اندازه آن مفید نیست و اگرچه ممکن است مشکلاتی برای سلامتی فرد ایجاد نکند ولی فایده آن‌چنانی هم نخواهد داشت.

این نکته بسیار مهم را هم فراموش نکنید که خوردن میوه بسیار بهتر از آب میوه است. ما در سایت قندان، مطلبی مفصل درباره این موضوع کار کردیم که چرا آبمیوه یک نوشیدنی سالم نیست و نباید جایگزین میوه شود.

هر یک لیوان آبمیوه قندی بیشتر از یک لیوان نوشابه دارد. قند میوه‌ها هم زود جذب است و کالری بسیار زیادی به طور یکجا وارد بدن می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم