کدام غذاها را در نوروز ۹۸ نخوریم تا بی خواب نشویم؟

با توجه به نزدیکی تعطیلات نوروز ۹۸ و فرصت استراحتی کوتاه برای ما، عوامل بسیار زیادی وجود دارند که بر روی کیفیت خواب ما تاثیر می‌گذارند. در نوروز ۹۸ ممکن است بر اثر بیماری‌های عصبی، دیابت، بیماری کلیوی و یا سوزش در شکم، بی‌خوابی بر شما مسلط گردد.

این بیخوابی در طولانی مدت می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلف مثل حمله قلبی، سکته مغزی، اختلالات عصبی و افزایش فشار‌خون گردد. بنابر‌این اولین عاملی که می‌تواند بر‌روی خواب ما تاثیر مستقیم بذارد، رژیم غذایی است.

ما در این مطلب به بررسی غذاهایی که بر‌روی خواب مفید ما تاثیر منفی می‌گذارند، می‌پردازیم.

 

مرکبات

میوه‌ها در حالت کلی یک انتخاب سالم و بجا هستند و متخصصلا تغذیه توصیه می‌کنند تا همراه با وعده غذایی نیز، میوه خورده شود. اما مرکبات می‌توانند باعث بهبود خواب و خواب‌آلودگی شما گردند.

اما این خواب‌آلودگی در بدن ما می‌تواند به دلیل داشتن اسید در مرکبات، منجر‌به سوزش سر دل و ایجاد رفلاکس معده شود.

با توجه به وجود مقدار زیادی قند در مرکبات، که منجر‌به ایجاد انرژی می‌شود، می‌توان گفت بهتر است مصرف مرکبات در طول شب مصرف نشوند و در صورت نیاز هنگام صبحانه خورده شوند.

اگر قصد خواب خوب و راحتی در نوروز ۹۸ دارید بهتر است با جایگزین کردن میوه‌هایی مثل سیب، انگور، کیوی و انجیر، خواب راحتی داشته باشید.

کلم بروکلی

کلم بروکلی بهترین گیاه در سبد‌غذایی است و باید به طور منظم بخشی از رژیم غذایی شما باشد، اما کلم بروکلی حاوی مقدار بسیار زیادی از فیبر است که زمان هضم آن را طولانی می‌کند.

در واقع تمام سبزیجات در طول هضم خود در معده، گازهایی تولید می‌کنند، برای این‌که در نوروز ۹۸ بتوانید خواب منظمی داشته باشید تا بعد از تعطیلات به مشکل نخورید، بهتر است از خوردن سبزیجاتی مثل کلم و گل‌کلم نیز اجتناب کنید.

کرفس

ممکن است شما برای درمان بی‌خوابی زیاد به سوی مصرف کرفس بروید، اما مصرف کرفس قبل از خواب مشکلاتی را برای شما به همراه خواهد داشت.

کرفس دارای مقدار زیادی آب است، بنابر‌این حتی اگر شما هنگام صرف شام آب نخورید و قبل از خواب کرفس مصرف کنید، آب زیاد کرفس در طول شب، مثانه شما را پر می‌کند.

هم‌چنین در نوروز ۹۸ برای کیفیت بهتر خواب از مصرف هندوانه، خیار و کاهو خودداری کنید.

گوشت

گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی از مواد پروتئینی و چربی است. بنابراین هضم گوشت در بدن زمان بسیار زیادی را می‌طلبد و این روند هضم باعث بی‌خوابی شما خواهد شد.

البته مصرف گوشت در هنگام شما بسیار مفید است اما برای بهتر شدن خواب در نوروز ۹۸ بهتر است، گوشت در میان‌وعده‌های شما و یا هنگام نهار صرف گردد.

هم‌چنین ممکن است شما، بعد از مصرف گوشت نیز بخواهید سیب‌زمینی یا ماست مصرف کنید، که این موضوع روند بی‌خوابی شما را بسیار پیچیده و سخت خواهد کرد.

علاوه‌بر همه این‌ها، گوشت قرمز به دلیل این‌که حاوی مقدار زیادی چربی است، توانایی ایجاد بیماری سوء هاضمه و اختلال در معده را دارد.

 

مواد غذایی تند

 

مصرف غذاهای تند قبل از خواب می‌تواند باعث ناراحتی معده و سوزش در سیستم گوارش شود. هم‌چنین اگر هنگام بروز این سوزش‌ها، بر روی زمین دراز کشیده و بخوابید، اسید معده که حاوی مواد تند است در اطراف مری پخش می‌شود.

هم‌چنین، طبق تحقیقات دانشمندان، مصرف غذاهای تند قبل از خواب، می‌تواند باعث افزایش کابوس‌ها در خواب شود!

البته دیدن کابوس در خواب می‌تواند بر‌اثر بی‌خوابی و بیداری‌های شبانه نیز رخ دهد.

 

دسرها

پس از یک روز خسته کننده و کاری، مصرف یک نوشیدنی شیرین خیلی عالی به نظر‌ می‌رسد. اما اگر این کار قبل از خواب انجام شود، باعث بالا رفتن قند خون در بدن شما خواهد شد.

خوردن دسر به دلیل اینکه به شما انرژی می‌دهد و احساس خستگی را در شما از بین می‌برد باعث بی‌خوابی شما در نوروز ۹۸ خواهد شد.

بنابراین از مصرف زیاد شیرینی‌جات و شکلات‌ها خودداری کنید، تا از خواب خود لذت ببرید.

علاوه‌بر این‌ها در رژیم غذایی خود به هیچ وجه از شکلات‌ها و شیرینی‌ها استفاده نکنید، زیرا کافئین و شکر موجود در شیرینی‌ها باعث افزایش ضربان قلب و در نهایت بی‌خوابی می‌شود.

 

فست‌فودها

 

غذاها و فست‌فودها نیز به دلیل وجود چربی زیاد منجر به سوزش سر دل می‌شوند. چربی بیشتر در غذا به معنی تولید اسید معده و گاز بیشتر است.

این اسیدها و گازها باعث بی‌خوابی و درد در بدن ما می‌شوند، بنابراین بهتر است در  روزهایی که تعطیلات زیاد است، از خوردن فست‌فودها خودداری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم